Wednesday, December 26, 2012

# Note To Self 10 #



ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ





dan disebalik rasa ketidakmampuan ini,
kita masih bertahan…

maka,
benarlah,
bahawa ujian, sesuai dengan kemampuan.

:')

senyumlah kerana kamu sedar, kamu ada DIA:)




Photobucket
 

Sunday, December 16, 2012

Hati Ini.. Biar ALLAH yang Pujuk!


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

:')


“pada hakikatnya,
kita tak selalu kuat.
kita cuma memilih
tidak terlihat lemah dimata manusia.
sedang dihadapan Tuhan,
Tanpa segan silu, kita mengaku bahawa kita sudah sangat tidak mampu.
dengan linangan air mata,
dan rintihan tanpa suara.


dan sekiranya manusia tahu,
apa yang kita lalui.
maka mereka akan tertanya-tanya,
bagaimana kita mampu..
dan mereka justeru akan mengerti,
mengapa kita begini.
lalu,
mereka akan mensyukuri apa yang mereka miliki.”



-------------------------

Ohh,kemalasan untuk menulis makin menjadi-jadi sekarang ni.. Lepas mula bertaaruf dengan tumblr, cinta saya cenderung kepadanya. Boleh dikatakan setiap hari  update tumblr(eh,reblog je sebenarnya). Saya dah jatuh cinta dengan tumblr ini Apa yang di'post' selalu terkena dengan situasi sendiri. So, dah ada orang yang tolong tuliskan untuk saya sebab tulah  jadi malas nak menulis. Eh!   

Untuk 'MEREKA'


Kata-kata mereka juga ujian buatmu,

          
Nota bawah entri: Maaf untuk semua mesej yang tak berbalas. Saya mahu bersendirian. Tolong:(


Photobucket

   

Friday, December 7, 2012

# Note To Self 9 #

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

:')

Jika anda di pihak yang benar, maka tiada keperluan untuk anda berasa marah. Dan jika anda berada di pihak yang salah, maka anda tidak mempunyai hak untuk berasa marah.


Jangan terlalu memikirkan perkara yang telah berlalu. Ia menyebabkan kesedihan. Jangan terlalu memikirkan masa depan. Ia membawa ketakutan. Hidup saat ini dengan senyuman. Ia memberi keriangan.

Setiap masalah datang untuk melatih kita atau melemahkan kita. Pilihan di tangan kita, samada kita hendak menjadi mangsa atau orang yang berjaya.

Perkara yang cantik tidak semestinya baik, tapi perkara yang baik akan sentiasa kelihatan cantik.

SENYUM


--------------------

Disaat rasa terkilan dengan tuduhan(fitnah mngkin) yang dilemparkan, ALLAH seakan 'berbicara' mengingatkan diri. 
Ya ALLAH, bantu aku agar tidak menyakiti insan lain melalui kata-kata mahupun perbuatan kerana aku  telah tahu betapa sakitnya melalui ujian iniT_T







    Photobucket

Saturday, November 17, 2012

Berlalulah Duhai Kesedihan....


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ



Jangan bersedih, meskipun kau merasa sangat  sakit dengan apa yang dikatakan orang lain terhadapmu..
Jangan bersedih, meskipun apa yang dibuat belum membuahkan hasil yang memuaskan untuk dirimu..
Jangan bersedih, meskipun tatkala orang lain memandang rendah terhadap kemampuan yang kau miliki...
Jangan bersedih, meskipun engkau telah banyak kali terjatuh dan tersungkur sehingga hendak menangis..
Jangan bersedih, meskipun banyak onak duri yang menjadi rintangan dalam mencapai apa yang kau inginkan..
Jangan bersedih, meskipun saat itu kau merasa tersisih  dari kehidupanmu..

Kerana ketahuilah, apa yang kau lakukan itu, jika bersedih,  tidak akan membuahkan hasil,
Tidak akan boleh merubah apa – apa pun menjadi lebih baik,
Bersedih tidak akan menghilangkan sakit hatimu,
Bersedih tidak  akan menghasilkan  kerja yang  memuaskan,
Bersedih tidak membuat orang memandang hormat kepadamu,
Bersedih tidak membantumu untuk tidak terjatuh lagi,
Bersedih tidak menghilangkan rintangan yang kau hadapi, dan
Bersedih juga tidak membuat mu boleh  diterima didalam lingkunganmu..

Hidup ini memang penuh dengan cubaan yang harus dihadapi,
Tetapi yakinkanlah dari dalam lubuk hatimu,
Bahawa ALLAH tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuan dirinya,
Yakinlah setelah gelap pasti terang akan menjelang..

Ujian dan cubaan yang diberikan kepada kita, kepahitan dan keperitan yang kita rasai,
Pasti ada makna disebalik itu semua,
Cuma bagaimana cara kita untuk mensyukurinya..

Jika ini ketentuan ALLAH,
Mari kita cuba tabahkan hati,
kerana pasti tersirat sesuatu di balik yang tersurat itu…
Kerana kita manusia biasa,
Tidak terdaya memikirkan apakah hikmahnya..
Apakah rahsianya..

Hidup ini terus berputar!
Tiada masa untuk berlengah!
Tiada masa untuk berpatah!
mari kita kuatkan hati yang serapuh kaca ini,
salutkan bersama doa tulus suci,
kerana doa itu tersimpan satu kekuatan,
kekuatan dari yang EMPUNYA segalanya..

Dan pastinya dunia bukan milik kita, untuk kita atur segalanya,
Kerana takdir itu mengatasi tadbir…
Tadbir dari manusia yang lemah,
Takdir dari TUHAN Yang Maha Mencipta,

Simpan segala pahit dan duka, dalam surat kehidupan ini,
Yang penuh sirat pengajaran.
Disebalik yang terjadi pasti ada yang terjanji termateri sesuatu yang pasti jika kau ridha akan ketentuan ILAHI..

******************

Siapa yang berbaik sangka kepada Penguasa ‘Arasy dia akan memetik manisnya buah yang dpetik di tengah tengah pohon berduri..

Sesungguhnya seorang mukmin itu tidak sepatutnya bersedih terlalu lama.Kerana dia ada ALLAH di sisinya.Dan kesedihan bukanlah cara seorang hamba ALLAH mengabdikan diri kepadaNYA




:')




ALLAH tahu kamu mampu sebab tu ALLAH uji:')

 
Photobucket

Tuesday, November 13, 2012

# Note To Self 8 #



ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


Ujian merupakan pentas bicara dan didikan TUHAN.
merupakan graf jatuh bangun sebuah kehidupan
dan yang pasti..
semua akan melaluinya.

Ujian itu.
Mungkin itu cara ALLAH menyatakan bahawa diri kita terlalu bergantung pada dunia. 
Atau mungkin, itu cara ALLAH mengingatkan kita, agar jangan terlalu bergantung harap pada dunia.

Atau mungkin, itu cara ALLAH memberitahu kita bahawa sudah tiba masanya kita kembali kepada DIA
kerana kita sudah lama melupakan DIA.


Mungkin, ALLAH rindu kita.
terlalu rindukan kita.

:'(





Maafkanlah bila hati ini tak sempurna mencintaiMU ya RABBI!



    Photobucket

Saturday, November 3, 2012

Main Masak-Masak Lagi!^__^

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


Resepi Blueberry Cheesecake




Bahan-bahan 

500gm cream cheese
3/4 cawan gula kastor
4 biji telur
200ml whip cream (guna separuh-100ml, separuh lagi unuk hiasan kek)
1st esen vanila

Untuk Base:

15-17 keping biskut marie-mesin hingga halus
75gm mentega dicairkan
250gm blueberry pie filling (biasanya dalam mangkuk taufufa tu)

Cara-cara

#Panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius.

Untuk Based.

#Gaulkan biskut marie yg telah dikisar td bersama mentega cair sehingga menjadi adunan yg boleh dikepal. Jangan terlalu kering nanti berderai. Jangan terlalu basah nanti tak boleh potong. Tekankan ke dalam loyang.
#Selepas diratakan, simpan di lam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Untuk kek

#Putar krim cheese bersama gula kastor sehingga kembang. Masukkan esen vanila. Putar lagi.
#Masukkan telur sebijik demi sebijik. Putar. MAsukkan whip krim. Putar lagi.
#Apabila semuanya sudah sebati blh dituang ke dalam loyang.  
#Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 40 - 45 minit.
#Dah sejuk baru hiaskan dengan whip cream yang dipukul kembang disekelilingnya. Hiaskan bersama-sama blueberry filling di atasnya. Atau blh hiasakn ikut citarasa anda. Sejukkan semalaman. 

Note** Cheesecake perlu dihidang sejuk. Jgn potong masa masih panas kerana ianya akan mengecewakan anda. Selamat mecuba .. (^_^)

Credit to--->Myresepi




Inilah hasilnya^____^


==============

Kalau balik rumah je mesti rasa nak buat kek=.='





~minggu lepas dah buat, baru ni nak update~
Photobucket
 

Friday, October 19, 2012

Bertanya Diri..


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


dan bila kita mendefinisikan menunggu itu
sebagai tanda redha,
maka bukankah detik menunggu itu perlu dilalui dengan rasa senang hati?
dengan rasa percaya dan redha sepenuh hati?
bukankah penantian itu perlu diisi dengan perkara-perkara yang memberi nilai tambah pada diri?

mengapa kita berkata,
sanggup menunggu dan menanti,
tapi kita bahkan merosakkan diri?
dengan air mata, dengan duka dan lara?
mengabaikan diri dan melukai hati sendiri?

bukankah bila kita kata,
kita siap dan redha,
maknanya,
apa pun akhirnya penantian itu,
kita masih akan berlapang dada?

tapi, 
mengapa penantian kita,
hanya merosakkan diri,
memusnahkan harapan,
dan menghancurkan masa hadapan?

adakah kerana kita sebenarnya memang tak ikhlas?
kita menanti, 
sambil memaksa ia menjadi mengikut apa yang kita kehendaki?
saya bertanya diri.. 

*****************

InsyaALLAH,
sampai satu masanya,
kita akan berhenti memaksa DIA memberi apa yang kita inginkan.
sampai suatu saat nanti,

kita akan mula memohon,
agar ALLAH bantu kita terima, dengan hati yang redha dan terbuka,
apa yang ALLAH dah takdirkan.
apa yang ALLAH dah rencanakan,
dan apa yang ALLAH dah tentukan buat kita.


MasihTersenyumMelihatLangit:')



  Photobucket

Friday, October 12, 2012

# Note To Self 7 #

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ



dan banyak harapan yang telah kita bina.
banyak impian yang telah kita harapkan terjadi.
banyak cerita indah yang telah kita doakan berlaku.


tapi,
hingga saat ini,
masih belum ada tanda,
bahawa ia akan pernah terjadi.
menyedihkan?
tapi,
bukankah sebelum hadirnya harapan,
dan wujudnya impian,
kita pernah percaya bahawa rencana-NYA jauh lebih sempurna?
kita pernah yakin bahawa semua takdir-NYA adalah jauh lebih indah?

dan mengapa akhirnya,
hanya kerana sekelumit rasa,
kita mahu berhenti percaya pada DIA yang lebih tahu segalanya?



|TersenyumMelihatLangit|






  

                “Biarlah ia tersurat di dalam doa, tersirat di dalam hati;')


  Photobucket

Monday, September 10, 2012

DIA Masih Menguji:')

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


hidup yang disulami air mata, ketawa, canda, ujian dan cabaran,
yang terkadang mengecewakan dan melukakan,

itu adalah lebih baik dilalui,
berbanding mimpi yang indah,
namun kosong dan lompong,
tiada erti.
indah hanya khayalan yang tak pasti.
‘terjaga’ segalanya hilang dan pergi.
yang tinggal mungkin hanya air liur basi dan memori yang berbaki.

sedang hidup.
walau perit dijalani,
ia adalah realiti yang pasti.
larilah atau sembunyi,
ia adalah hakikat yang pasti.
tidurlah atau berjaga,
suka atau benci,
semua hakikat perlu diterima dengan lapang hati.
dan perubahan perlu dilakukan dengan tangan sendiri.
dan setiap yang tinggal adalah sesuatu yang sangat beerti dan istimewa.
pengalaman, dan pengajaran yang tak sama seperti yg dimiliki insan lain.
sesukar mana pun kehidupan,


percayalah bahawa hidup yang menyakitkan itu lebih baik dari mimpi yang sangat indah sedang ia pasti dan tak punya erti.

==============

Semester baru yang sepatutnya bermula hari ini terpaksa ditangguhkan lagi untuk sementara. Bersangka baiklah. Perancangan ALLAH tiada yang sia-sia!

Tiada apa yang perlu dirisaukan. ALLAHkan selalu ada:)
[tak mau study leave dah]

ALLAH menghampakan hambaNYA?

Tidak sama sekali!


    ALLAH, I need YOU,

           


Photobucket
 

Tuesday, September 4, 2012

Soal Jodoh


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


Bila ada yang bertanya,

bila nak kahwin?
bila nak merasa makan nasi minyak ni?

Bagi saya soalan itu tidak patut ditanya dan layak dijawab oleh sesiapa. Hatta seseorang itu telah pun mempunyai tarikh pernikahan. Jika perancangan kita seiring dengan perancangan ALLAH maka terjadilah. Jika sebaliknya, ALLAH sedang aturkan yang lebih baik . Soalan tentang jodoh sama seperti kita bertanyakan tentang kematian 'bila awak nak mati?' *kasar kan?*Jodoh, ajal, dan rezeki ALLAH dah susun kemas-kemas. Keyakinan itu perlu ada. Jangan meminta cepat, apa yang ALLAH lambatkan, dan jangan meminta lambat apa yang ALLAH cepatkan.

===================

Urusan jodoh ini kena serah bulat-bulat[petak-petak,segi-segi. boleh belaka] kepada ALLAH(tanpa menafikan usaha). Sebagaimana tawakal seekor burung keluar di pagi hari mencari makan dan pulang di waktu petang dengan perut yang kenyang. Sebagaimana kita tak pernah takut tentang rezeki kita[apa yang nak makan]bila bangun dari tidur begitu juga dengan soal jodoh. Jangan risau jodohmu ALLAH dah sediakan. Kalau tak di dunia, inshALLAH di syurga nanti=)

=================   

Bila 'sakit' ni ramai la yang memberi saranan

'biasanya orang yang sakit macam ni lepas kahwin akan sembuh'
'kawan akak ada sakit macam adik juga, lepas je kahwin alhamduliLLAH sembuh. Try ikhtiar dengan kahwin'
'nak sembuh tak?kahwin la cepat-cepat'

=.=

Pernah juga seorang sahabat yang diuji dengan penyakit yang sama mengatakan beliau sudah sembuh selepas berkahwin dan menyarankan saya mengikut jejak langkahnya.

*Peluh besar*

Kalau la jodoh tu boleh 'dipanggil' dengan memetik jari mungkin dah lama saya buat kot. Tapi 'memanggil' jodoh bukan semudah itu. Perlu ada usaha, doa, tawakal. Saya tidak mahu kahwin hanya untuk sembuh. Takut-takut ALLAH hilangkan sakinah, mawwadah wa rahmah yang ALLAH dah janjikan dalam perkahwinan. Sedangkan perkahwinan itu perlu jelas matlamatnya kerana perkahwinan sangat berkait rapat dengan urusan akhirat. Ia boleh jadi destinasi syurgakah atau nerakakah kita.     

Bila mereka menyarankan begitu, saya hanya mampu menjawab

Biarlah kesembuhan itu datang bila mana ALLAH kata kesembuhan itu adalah yang terbaik untuk saya. Tak kira lah dengan cara macam mana pun.

Jodoh tu Rahsia ALLAH. Tak perlu tergesa-gesa. ALLAH tahu kemampuan seseorg sama ada sudah bersedia atau belum untuk berumahtangga. Bersangka baiklah dengan ALLAH
"bila ALLAH kata belum, bukan bermaksud tidak akan. bila ALLAH kata ya, bukan bermaksud tanpa ujian. tapi, bila ALLAH kata "Berdoalah!!", nescaya DIA akan perkenankan :)"


Bila ALLAH kata inilah masanya, masa tu akan saya kahwin. inshALLAH:)




Hati mula menjawab,
   
04092012
5.16am


Photobucket
 

Wednesday, August 29, 2012

Peluk SABAR Ketat-ketat


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

Menanti itu bukanlah satu penyiksaan..
Menanti itu juga bukan satu beban..

Jika kita menantinya dengan ikhlas..

Sesungguhnya ALLAH sengaja menguji kita dengan melambatkan sesuatu yang kita dambakan..

Sebenarnya ALLAH telah mengatur sesuatu yang lebih baik untuk kita yang sedang menanti..

Menantilah dengan penuh kesabaran..

Menantilah dengan penuh keimanan..

Kerana InsyaALLAH,

Akhir dari penantian itu adalah kebahagiaan..

Jangan pernah berhenti berdo’a dan meminta..

kerana ALLAH lah yang Maha Memberi..

Tetaplah menanti dengan sabar jawaban_NYA..

Kerana janji ALLAH itu BENAR ..YAKINLAH..

Masih mencuba 

Jangan berharap pada sesuatu yang tak pasti.




  Photobucket

Wednesday, August 22, 2012

Meminang-->Khitbah-->Nikah ^__^

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

Terjumpa komik yang comel ni so terus nak share kat sini.. [Nampaknya minat saya masa pada komik=.=]
 

~Cara Meminang Dalam Islam~



~Khitbah/Bertunang~

 
 




~Nikah~
 
 




.......................................................**************.........................................................

Sunnah Pernikahan.
1) Aku terima nikahnya 
2) Meminta izin dari mertua untuk bersama-sama isteri untuk solat sunat nikah di bilik pengantin 
3) Bersalaman dan mencium isteri didalam bilik pengantin tanpa dilihat sesiapa 
4) Membaca khutbah nikah kepada isteri selepas itu.
Perkara yang perlu Dijauhi
1)BERSALAM dan MENCIUM isteri dikhalayak ramai
2) Makan beradab dengan makanan yang dihidang kepada pegantin lebih istimewa berbanding makanan hadirin lain kerana ALLAH benci kepada dua tempat makanan;makan beradab dan makan di kedai
3) Pengantin bergambar dikhalayak ramai kecuali hanya dilihat oleh mahram sahaja. 
4) Hadirin tetamu lelaki melawat lalu bertanya khabar dan mengucapkan tahniah kepada pengantin wanita. 
5) Pengantin tidak memakai pkaian menutup aurat dan menayangkan kecantikan isteri untuk tatapan ramai..
Berusahalah mencapainya kerana sesungguhnya itu satu mujahadah dan jihad yang sangat utama!


Mulakan perjalanan  pernikahan dengan solat taubat kerana mungkin sepanjang tempoh pertunangan ada perkara-perkara yang tidak syarak telah kita lakukan.

Jika benar ingin bercinta hingga ke syurga maka seharusnya amalannya juga seiring dengan amalan ahli syurga, bemula dari sebelum, selepas dan semasa pernikahan.



 #Ramai pulak yang nak kahwin raya-raya ini.. BarakALLAHulakuma..Moga dipermudahkan.
Ilham dah selamat kahwin dah semalam:')
#9 hari lagi along nak kahwin. 


Photobucket