Thursday, July 11, 2013

Muslimah Itu...

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ



Muslimah itu,
Terkadang gelak kuat tak henti-henti,
Terkadang juga minum berdiri,
Terkadang sebelum tidur terlupa baca doa dan ayat Kursi,
Terkadang pakai stoking mula dari kaki kiri,
Terkadang aci redah sarung kasut orang lain tanpa di sedari.
Muslimah itu,
Terkadang gembira sampai terlompat terkinja sambil senyum tayang gigi,
Terkadang air matanya menitis laju tak terperi,
Terkadang rasa lemah sampai tak mampu nak bangun-bangun lagi,
Terkadang rasa marah menguasai diri,
Sampai rasa nak lempang orang tu laju-laju without mercy.
Muslimah itu,
Adalah manusia biasa,
Yang tak lari dari segala bagai perasaan sebagai manusia,
Yang tak lari dari segala macam ujian dan pancaroba,
Yang tak lari dari perasaan lemah dan tak bermaya,
Yang tak lari dari buat khilaf salah dan dosa
Kerana apa?
Kerana dia juga manusia biasa.
Apa-apa pun,
Yang pastinya,
Muslimah itu,
Sentiasa bangkit bila terjatuh,
Sentiasa cuba gembirakan orang lain walau hatinya sendiri remuk,
Sentiasa cuba untuk improve diri,
Dari semasa ke semasa tanpa henti,
Walau terkadang dia tersungkur,
Itu bukan kerana dia lemah,
Tapi itu kerana dia cuba ambil masa untuk bangkit semula,
Jadi kuat dari sebelumnya,
Kerana dia berusaha,
Untuk menjadi bidadari dunia,
Dan juga di akhirat sana.


— (via khaufandraja)




Photobucket
 

Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ




Berpuasalah atas definisi sebenar iaitu 'meloloskan' diri daripada segala ikatan duniawi dan mengusahakan diri menjadi hamba Rabbani seikhlas mungkin.


"كونوا ربانيين ولا تكونو رمضانيين "

"Jadilah hamba kepada ALLAH, bukannya hamba kepada Ramadhan"

|Moga natijah akhir dari madrasah Ramadhan ini adalah TAQWA|







Beribadahlah seolah-olah ini Ramadhan yang terakhir, 
Photobucket
 

Monday, July 8, 2013

# Note To Self 15#

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

Kehadapan anda yang bermuka-muka,
Anda yang kononnya sibuk ikut usrah,
Anda yang kononnya dekat dengan ALLAH,
Anda yang yang doplohpat jam disanjung manusia,
Anda yang sentiasa senyum kononnya dah yakin tak mungkin menjejak neraka,
Anda, anda boleh jamin ke senyuman anda ni akan terus kekal hingga ke syurga? Atau senyuman ni terukir sampai mati saja?
Sudahlah.
Anda, anda tahu tak anda buat dosa hari-hari? Tapi anda sedar tak anda nak buat solat taubat pun belum tentu sebulan sekali? Anda kata nak masuk syurga, tapi kenapa tak berperangai macam ahli syurga?
Anda kata anda nak jadi soleh dan ajak orang lain jadi soleh.
Anda kata anda nak tengok Islam tertegak di muka bumi.
Anda bercita-cita tinggi.
Anda, anda tahu tak cita-cita tanpa usaha tu, nama lainnya adalah BERANGAN?
Dan sangat layaklah kalau saya nak kata pada anda, “Boleh jalanlah kau dengan mimpi kau tu.”
Nak sambut macam mana kata-kata saya tu? Nak terus pergi berangan dan teruskan bermimpi? Atau nak pergi mula bergerak dan jadikan angan-angan dan mimpi tu satu kenyataan?
Anda, saya sayang anda. Sebab anda adalah saya.
Sebab itu saya tegur. Sebab teguran ni untuk saya dan anda.

Sekian,
Luahan Hati Anda

~ Mato (via littledaietobe)



|ALLAHumma balighna Ramadhan|


Photobucket