Saturday, July 28, 2012

Wanita Haid: Ruang Ibadah Masih Luas:)



ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ




 Ummulmukminin Aisyah radiALLAHhu anhu didatangi haid ketika haji. Beliau menceritakan;
"Rasulullah salALLAHu 'alaihi wasallam menemuiku yang sedang menangis. Baginda bertanya: 'Kenapa denganmu? Adakah kamu sedang 'uzur'?' 'Ya.'. Lalu baginda memujuk: "Inilah hakikat yang ALLAH telah tetapkan atas anak-anak perempuan Adam." [HR al-Bukhari]

Dalam hadis lain, baginda bersabda yang bermaksud: 
"Apabila seorang hamba itu sakit atau bermusafir, ALLAH tulis siap-siap pahala amalannya seperti mana yang dia lakukan ketika sihat & bermukim." [HR al-Bukhari] 

Haid ialah penyakit yang menghalang seorang wanita daripada melakukan ibadah rutinnya termasuklah berpuasa di bulan Ramadan. Sekiranya kita sememangnya komited dengan ibadah ketika sihat (suci), pahala amalan tetap berterusan walaupun ketika kita sedang 'uzur'.

Apapun, janganlah sampai kita menjadi Ramadaniyyin sedangkan kita sebenarnya adalah Rabbaniyyin untuk sepanjang bulan. Maknanya, janganlah kita hanya bersemangat beribadah pada bulan ini saja. Manfaatkan ruang dan peluang yang diberikan oleh ALLAH. Pahala ibadah masih boleh dikaut walaupun ALLAH bagi 'cuti':) Ruang ibadah itu sudah terbentang luas, yang tinggal hanyalah ALASAN! 

Jangan bersedih duhai muslimah, mungkin pahala semasa 'cuti' ini lebih berganda berbanding kita berpuasa dan solat. Bersangka baiklah dengan ALLAH
Buku ini sangat bagus untuk dimiliki setiap muslimah

Wanita haid pun dapat pahala penuh tau:) 


|CintaNYA sedang menantimu|




Photobucket

Tuesday, July 24, 2012

Biar Bidadari Cemburi Padamu!


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

Kenapa seorang bidadari itu digelar bidadari?
Kerana kata Nabi SAW mereka itu wanita-wanita terpelihara yang ALLAH cipta untuk penghuni syurga..
Mereka terjaga tak pernah keluar dari syurga..
Mereka tak pernah dilihat dan disentuh jin atau manusia..
Mereka menunggu bakal suami mereka dengan penuh cinta..
Kecantikan,keayuan,kelembutan mereka tidak terkata..
Tiap hari mereka lirikkan puisi rindu untuk yang tercinta...

Itulah yang kita gelar bidadari syurga....



Lalu bagaimana seorang wanita dunia itu layak digelar bidadari dunia?
Mereka mendapat kemuliaan itu dengan menjadikan ciri-ciri bidadari itu sbg ciri-ciri mereka..
Mereka menjaga diri mereka dari dilihat mata...
Mereka cinta pada YANG ESA..
Mereka diam di rumah tanpa berita..
Seperti bidadari yang tak pernah keluar dari syurga...
Kerana luar rumah itu neraka,
Penuh dengan buaya menunggu mangsa,
Mereka menyimpan diri mereka hanya untuk yang halal dicinta..
Sama seperti bidadari syurga yang menunggu lelaki ahli syurga...
Mereka tidak berhias melainkn kepada imam mereka...
Mereka melunakkan suara hanya pada suami mereka...

Jadi seseorang itu hanya layak digelar bidadari dunia apabila ciri-ciri mereka sama seperti ciri-ciri bidadari syurga...
Menjaga diri hanya utk yang halal buat mereka...
Bukan mempamerkan diri menggoda-goda seperti ahli neraka...

Dan itu semua jika kalian lakukan....kalian akan menjadi bidadari dunia dan bakal menjadi ketua bidadari di syurga dan dicemburui semua bidadari syurga yang lain....

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):

Aku berkata, Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada ALLAH, ALLAH akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)(riwayat al-Tabrani)


~Jom penuhkan dunia dengan bidadari~

CopiedFrom>|IbnuBatoota|


~~~~♥~~~~

Bukan mudah nak jadi bidadari tapi tak mustahil kan:')

Moga ALLAH redha|Ramadhan Kareem:)


Photobucket
 


Friday, July 20, 2012

30 Hari Mencari cintaNYA



ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ



Beberapa jam lagi bulan Ramdhan bakal berkunjung. Beberapa jam yang terakhir ni macam-macam boleh jadi.  Maka, mari sama-sama teruskan berdoa ' ALLAHumma ballighna Ramadhan' .Tiada jaminan lagi yang kita confirm akan bertemu ramdhan 1433H ni. Entah sempat ke tidak niT_T. Mari berdoa lagi 'ALLAHumma ballighna Ramadhan'. Makin dekat Ramadhan ni makin tersentap dengan doa ini. Baru terasa aura kehebatan doa ni. Insaf~


 Marhaban ya Ramadhan!
♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥♥♥♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥
Adakah kita seorang yang bergembira atau berduka cita,
apabila tibanya bulan yang mulia ini?
Adakah kita seorang yang tidak putus-putus beribadat untuk merebut pahala berganda,
ataupun hanya sekadar berlapar dahaga sahaja?
Adakah kita seorang yang berusaha untuk menjadikan ramadhan kali ini lebih bermakna,
ataupun hanya melakukan perkara yang sama seperti tahun-tahun lepas?
Adakah kita seorang yang memenuhi masa dengan berhikmah,
ataupun hanya sekadar menunggu berakhirnya ramadhan?
Dengan itu, kita sangatlah perlu merebut peluang ini dengan sebaik-baiknya,
Mungkin kita tidak lagi bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan ini,Alangkah ruginya diri nanti..
♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥♥♥♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥
Ya ALLAH, jadikanlah ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya,
jadikan diri ku ini sentiasa beribadat dan patuh kepadaMU, bukan hanya pada bulan mulia ini, tetapi hingga akhir hayat ku..


 Ketika al-Hasan bin Abul Hasan al-Basri melalui suatu kaum yang sedang tertawa, lalu dia berkata ;
"Sesungguhnya ALLAH menjadikan bulan Ramadhan sebagai arena perlumbaan melakukan ketaatan bagi makhlukNYA, kemudian ada yang berlumba-lumba hingga MENANG dan ada pula orang-orang yang tertinggal lalu KECEWA. Tetapi sangat menghairankan ialah peserta yang tertawa-tawa di saat orang lain memecut untuk meraih kemenangan."


InshALLAH 30 hari mencari cinta@ Ramdhan.Tapi..tapi..hati ini terlalu berdebu untuk berkata cinta dan rindu padaMU..T_T

Photobucket
 



Monday, July 16, 2012

Nasihat Ubat yang Mujarab

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ

~paksa diri telan walaupun pahit~

Kadangkala apabila seseorang yang cuba menasihati orang lain... terutamanya apabila nasihat berkaitan dengan agama diberi... lalu dibalas dengan kata-kata seperti berikut:

(1) "sebelum nasihat aku baik nasihat diri kau dulu..."
(2) "tak payahlah kau nak tunjuk baik pulak..."
(3) "kau siapa nak nasihat aku..."
(4) "aku tak layan orang yang slow macam kau ni..."
(5) "kau nasihat orang pandai tapi engkau pun sama saja..."
(6) "kau ni cakap agama ni berapi-api... tapi aku tengok pada amalan kau tak seberapa pun.."
(7) "kau ni ada tauliah agama ke... pandai-pandai nak mengajar orang pula... nanti sesat lagi menyesatkan pula..."

Baiklah... biar apa jua balasan dan ucapan yang dilontarkan... pastikan niat kita atau tujuan sebenar kita menasihati orang lain hanyalah:

(1) Ikhlas semata-mata kerana ALLAH... kerana ALLAH telah bersumpah dalam al-Quran yang bermaksud, "Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (Surah al-'Asr; 1-3)... maka janganlah kita sengaja mencampakkan diri dalam golongan yang rugi itu... selagi perkara itu benar di sisi ALLAH... maka wajib kita sampaikan... semoga ALLAH berikan kita kekuatan turut melaksanakan apa yang kita sampaikan itu... itu harapan kita... sambil kita turut perlu berusaha...

(2) Sebagai tanda kita cintakan Nabi saw. kerana Baginda pernah bersabda "Sampaikan walaupun hanya dengan sepotong ayat"... Nabi tak pernah cakap... sampaikanlah kebenaran hanya apabila kamu sudah capai tahap sempurna... tetapi selagi ayat itu adalah tentang kebenaran... maka wajib kita sampaikan...
(3) Dengan harapan ALLAH akan memberikan kita kekuatan dalam melaksanakan apa yang disampaikan... seperti yang dikatakan oleh Dato' Dr. Haji Mohd. Fadzillah Kamsah ketika memberikan motivasi pagi di TV3... beliau juga banyak perkara yang beliau nasihatkan belum mampu dilaksanakan... tetapi dia sedang berusaha dan berharap atas usaha beliau dalam menyampaikan kebenaran kepada orang lain... maka ALLAH akan membantunya dengan memberikannya kekuatan dalam usaha melakukan apa yang belum dapat beliau laksanakan...

(4) Dengan harapan moga ALLAH beri petunjuk kepada orang yang kita nasihati agar berubah dan makin dekat pada ALLAH... mana tahu... orang itu turut mendoakan kita agar makin dekat kepada ALLAH...

##########################

Renungilah bait-bait di bawah ini...


Orang beribadah disangka riak
Orang yang relax disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka diet
Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik
Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk
Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri
Orang menawan disangka pakai susuk
Orang nampak ceria disangka membela
.........
mana tahu yang diam itu kerana
berzikir kepada ALLAH
mana tahu yang senyum itu kerana
bersedekah
mana tahu yang masam itu kerana
mengenangkan dosa
mana tahu yang menawan itu kerana
bersih hati dan mindanya
mana tahu yang ceria itu kerana
cergas cerdasnya

p/s: Tolonglah nasihatkan saya kalau saya terlupa~


Photobucket
 



Friday, July 13, 2012

Kopiah itu Osem Tahu^.^



ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ



Boleh kan?

Islam itu indah... Benar, tetapi ia bukan sekadar di atas kata-kata semata-mata. Sebaliknya Islam perlulah diamalkan, barulah kita akan merasai nikmatnya beragama.
Bukan sekadar cakap Islam tu indah, Islam tu indah.. Tapi bila suruh berpuasa, kata "Aduhh... aku gastrik ni!", atau bila disuruh solat, "Aku sakit.. Camne nak solat? Dah tentu ALLAH paham akan keadaan diriku yang lemah ini." Adehh letih layan orang yang beralasan sebegini. Macam mana nak tahu keindahan Islam kalau belum apa-apa lagi dah complaint macam-macam, atau sentiasa beralasan. Tambahan plak, kita ni sentiasa mengambil bahagian-bahagian syariat yang kita suka aje.. Contohnya berpuasa sebab kalau berpuasa berlapar, nikmatnya adalah makan makanan yang dibeli di bazaar Ramadhan, tetapi dalam masa yang sama tak solat.. Nauzubillah...

Ambillah Islam tu keseluruhan, janganlah hanya mengambil separuh-separuh. Kalau ambil separuh-separuh, macam mana nak menikmati keindahan Islam? Macam mana nak merasai nikmat beragama?

Di dalam komik ni, kopiah dan jubah tu contoh yang mudah aje, sebab orang selalu kutuk benda ni. Kopiah dan jubah tu sunnah, tanda cinta kita kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan sunnahnya. Bayangkan apa perasaan kita bila pakai kopiah dan jubah? Tak boleh bayangkan? Kalau tak boleh, cubalah secara praktikal pula.. Rasai keindahannya sendiri...

Namun, ia hanya akan berhasil kepada orang-orang yang 'hidup' hatinya. So terpulang kepada hati masing-masing. Mesej ini tidak terhad kepada sunnah memakai kopiah dan jubah sahaja, tapi merangkumi kesemuanya syariat yang Islam datangkan kepada kita. Pokok pangkalnya, berbalik kepada diri sendiri. Ubah fikiran, jadilah insan yang menerima Islam dengan sepenuhnya. Ok?
:)

Kopiah dan jubah tu osem tahu!


credit to:-->LukisanDakwahIslam|RusydeeArtz 


Photobucket
 


Wednesday, July 11, 2012

Dunia Memerlukan Senyumanmu:)

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ


               

Tersenyumlah wahai hati
Mengapa terus menerus larut dalam tangisan?
Tangismu itu hanya akan membuat hatimu tercabik-cabik dan murung.

Tersenyumlah wahai hati
Cukuplah kau berasa pilu!
Sudah
Cukup sudah sedihmu
Tiada guna kau tangisi pada perkara yang sudah terjadi

Cuba lihatlah matamu yang membengkak!
Cuba lihatlah hatimu yang sesak!
Tak kesian kah?
Tak kesiankah pada matamu yang indah itu?
Tak kesiankah pada hati yang bening itu?

Dunia memerlukan senyumanmu
Bukan tangismu!
Tersenyumlah wahai hati
Tersenyumlah wahai penduka
Sambutlah kembali harimu dengan senyum manismu
Dengan senyum ceriamu

Mana senyummu?
Ayuh, tersenyumlah agar dunia pun tersenyum untukmu!

Perkara yang membuatkan hatimu sakit
Tiada guna disesali
Tiada guna ditangisi
Tataplah masa depan
Bukan masa lalu
Positifkan dirimu

Sekalipun engkau rasa seolah tidak mampu tersenyum
Tersenyumlah !
Kerna ALLAH masih melimpahkan nikmat yang tidak terkira kepadamu
Dampingilah ALLAH agar engkau terus kuat tersenyum.

Sebenarnya,
ALLAH sayang padamu
dan bumi juga rindu pada senyuman manismu
Tersenyumlah :)

             


Menangis tak salah pun, yang salahnya ialah menyalahkan takdir dan bersangka buruk pada ALLAH. Yakinlah, ALLAH tahu apa yang terbaik untuk kita. Apapun, semoga kita cukup cubaan dan dugaan untuk menjadikan kita kuat menghadapi cabaran. Think positive okeh. moga ALLAH redha :)

==============

Kita mahukan yang baik, tetapi ALLAH bagi yang TERBAIK..Sweetkan ALLAH^____^


"Perjalanan kita ni jauh lagi, jauuuuh sangat. Kalau kita terjatuh dalam perjalanan tu pastu tak nak bangkit kembali memang tak kemana lah kita. So, kalau jatuh, bangkitlah !, jatuh tu pun bukan selalu , kadang - kadang je ^^"[saya genggam pepatah ni, biarpun jatuh kali ketujuh,bangunlah untuk kali kelapan!]




Photobucket

Bersabarlah..Biar 'Tangan' ALLAH yang Berkerja!

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ

Bersabarlah.........
Waktu yang kau nantikan akan tiba
Sungguh..
ALLAH memiliki anugerah-anugerah pada masa-masa kehidupanmu
Bersiap-siaplah untuk menerimanya
Jika masa itu telah memihakmu


Percayalah.....
ALLAH akan memberimu disaat yang tepat
Tak usah kau menitiskan airmata ataupun bersedih kerananya
Bila apa yang diharap belum jua memihakmu
Tetaplah genggam SABAR dihatimu

Ingatlah! ....
Akan janji ALLAH
DIA akan selalu memberimu yang terbaik
Yang terbaik!
Yang terbaik!
Yang Terbaik!
Dan akan memberi apa yang kita perlu
Tak selalu memberi apa yang kita inginkan!


Bersabarlah.... 
Tetaplah bertahan,terus berharap
Kerana ALLAH selalu disisimu
Tingkatkan kualiti dirimu
Tingkatkan kualiti ibadahmu
Tingkatkan keilmuanmu
Agar engkau mengerti
Agar engkau mengetahui
disebalik rahasia-NYA

Bersabarlah....
Usah kau bersedih hati ataupun melemah
Ingatlah!
ALLAH tidak pernah mengajarkan kita untuk menjadi manusia yang lemah
Justeru ALLAH mengajarkan kita untuk tetap kuat dan kukuh!
Dan tahukah sayang....
Betapa besar pahala orang-orang yang sabar itu?
ALLAH akan memberikan pahala TANPA BATAS
Diluar sangkaan kita




Maka besabarlah .........
Jika masanya telah tiba
Kebahagiaan itu akan kau raih jua
Percayalah......
Tetaplah berharap penuh pada-NYA!
 Tegarkan hati........
Melangkah dan berjuanglah

****************
************************************

Sebagai orang yang beriman,saat kita diberi ujian dan cubaan maka larilah dalam pelukan  ALLAH dengan SABAR

bila mungkin ada luka cuba tersenyumlah. Bila mungkin tawa cuba bersabarlah .Kerana air mata tak abadiakan hilang dan berganti!

Ya benarlah,semua akan berganti. Bahkan ujian itu sendiri kan berganti,bahkan tangis itu kan berganti. Kerana memang tak ada duka yang Abadi..tak ada ujian yang Abadi. Semua akan silih berganti,seiring Waktu yang berjalan. Selama kita tetap SABAR,SABAR,S ABAR menjalaninya.....
Sungguh..
ALLAH memiliki anugerah-anugerah pada masa-masa kehidupanmu
Bersiap-siaplah untuk menerimanya
Kerana ALLAH akan terlebih dulu  menguji seberapa besarkah kesabaran kita sebelum ia melimpahkan kebahagiaan-NYA

Sebelum ia limpahkan Anugerah terindah-NYA
 Sesuai Dalam FirmanNYA:

“Dan sesungguhnya KAMI benar-benar akan menguji kalian agar KAMI mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian.”
(Muhammad:31)

Diriku.......
Orang yang diberi cubaan dan ujian harus sentiasa bersabar kerana sabar merupakan kunci dari segala persoalan
Sifat sabar harus selalu melekat pada diri kita selama hidup di dunia,kerana dengan cara inilah kita akan KUAT Bertahan,Tabah menjalani.......InsyALLAH

Dan orang sabar itu akan mendapatkan pahala tanpa batas dari ALLAH Swt
Ingatlah ini:

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar:10)


Maka........
Bersabarlah diri
Bersabarlah hati
Bersabarlah duhai jiwa
Kerana Inilah Jalan Terbaik yang Harus kita tempuh iaitu BERSABAR

#Bersyukurlah,jika kita ditimpa ujian, Sesungguhnya dibalik itu, Terselip Kasih sayang ALLAH,sebelum DIA melimpahkan kebahagiaan-NYA padamu~


Ingat hadith ini selalu:
" Barang siapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar)
Maka ALLAH akan Menjadikannya seorang yang Sabar"
(H.R Bukhari)


:'(







Dan, kerana ALLAH tetaplah bersabar:')


Oh ya..nak promote tumblr saya..jemput datang^.^[klik:sini]
 

Photobucket


Alkisah Rumah Tangga di Facebook


ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ




“SUAMI saya outstation lah dua hari. Rindunya kat dia nanti…,” antara kata-kata yang sering dipaparkan dalam ruangan mana-mana status di laman sembang yang popular terutamanya laman sosial Facebook (FB). Fenomena menulis ayat-ayat ‘cinta’ di samping memuat turun gambar yang agak keterlaluan untuk dipaparkan kepada umum dilihat kian menjadi-jadi dari semasa ke semasa.
Apakah rahsia rumah tangga sama ada di ambang bahagia atau sebaliknya perlu dijadikan tatapan ramai? Sedangkan apa yang dilalui pasangan itu adalah rahsia yang perlu tersimpan rapi dalam kamus hidup suami isteri. Situasi itu pastinya menimbulkan kesan negatif kelak tidak kiralah pada diri sendiri atau masyarakat sekeliling.
Mengundang keghairahan
Pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus dalam kuliahnya di sebuah masjid sekitar Shah Alam baru-baru ini berpandangan bahawa, kemungkinan besar insan yang memuat turun gambar di FB mahu berkongsi kasih sayang dan kebahagiaan mereka dengan orang lain.
Hukumnya haram, menyiarkan gambar senyum sana senyum sini adalah fitnah. Nescaya mengundang dan menaikkan nafsu orang yang melihatnya. Tidak elok bukan, walaupun individu yang bergambar itu mempunyai perhubungan yang sah di sisi Islam.
“Ingatlah lafaz ini – aku terimalah nikahnya dengan mas kahwin tersebut itu maknanya aku terimalah dia menjadi isteri ku halal bagi ku mengikut garis syariat, yang pakai tudung pun apa kurangnya, senyuman dengan pelbagai aksi. Itu semua bagi menarik perhatian ramai dan akhirnya jadilah ia suatu perkara yang tidak elok,” ulasnya dalam ceramah tersebut.
Menurutnya, FB adalah medium yang banyak manfaatnya jika digunakan sebaiknya antaranya mujahidin pembela agama ALLAH SWT di Chechnya mengaplikasikan penggunaan FB untuk menentang pencerobohan tentera Rusia, mereka menggunakan bahasa isyarat dalam FB yang tidak boleh dikemas kini tentera musuh, namun masyarakat kini bertindak sebaliknya.
Itulah yang berlaku apabila dunia berada di akhir zaman. Sementara itu, pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Nabilah Yusof berkata, tidak boleh mengharamkan penggunaan FB kerana ia adalah medium yang mempunyai kebaikan dan keburukan kepada pengguna. FB boleh dianggap sebagai pengikat (silaturahim). Laman sosial itu dilihat bermasalah apabila penggunanya tidak mengemudi FB kepada perkara sepatutnya.
Rahsia rumah tangga
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya sejahat-jahat manusia di sisi ALLAH pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang melepaskan hajatnya kepada isterinya dan isterinya melepaskan hajatnya kepadanya kemudian dia menyebarkan rahsia itu.” (Riwayat Muslim).
Melihat kepada hadis di atas jelas menunjukkan janganlah beria-ria memuat turun gambar mahupun menaip status yang bukan-bukan di FB yang menjadi ikutan berjuta orang. Cukuplah jika anda dan pasangan tahu apa yang berlaku. Kegembiraan atau kedukaan usah dipertontonkan kepada orang lain kerana pada anda ia adalah perkara baik namun, bagaimana jika individu itu tersalah menilai.
Nabilah mengulas mengenai tindakan sesetengah pasangan yang hangat mempamerkan kisah cinta dan aktiviti mereka di FB dilihat kurang wajar kerana ia mengundang timbulnya perasaan meluat dan gejala negatif.
“Sebagai contoh, si isteri meluahkan rasa kurang senang dengan tindakan suaminya, lalu dipaparkan di FB. Apabila kenalannya memberi komen yang berunsur mengapi-apikan, pasti pertengkaran akan wujud sekali gus merosakkan hubungan yang tersedia rapuh.
“FB ini bersifat serampang dua mata, digunakan dari aspek kebaikan maka baiklah jadinya jika tidak parah yang menimpa. Sekarang ini kita lihat isteri tak puas hati dengan suami, si suami pula geram dengan isteri, lepas ini ada pula anak melepaskan kemarahan pada ibunya dengan post di FB,” katanya kepada Rehal.
Menurutnya, perkara yang mahu dipaparkan di FB perlu ditapis, jangan semua benda mahu dikongsi, sifat malu itu perlu. Jangan berfikiran semua orang akan senang dengan tindakan yang dilakukan.
Alternatif terbaik
Islam adalah agama yang sangat menjaga umatnya, setiap perkara yang berlaku hendaklah diselesaikan berlandaskan kaedah dan cara berdasarkan hukum dan tuntutan syariat. Nabilah menegaskan, sebagai manusia yangdikurniakan akal fi kiran waras, kita hendaklah tahu menyalurkan kemahuan ke landasan yang betul.
“Usah diikutkan kemarahan atau keghairahan yang tersemat di jiwa, melainkan apabila menghadapi saat-saat getir di mana bantuan daripada pihak tertentu diperlukan. Mungkin mula-mula post gambar atau update status di FB, si polan berkenaan tak rasa apa-apa, tapi sampai satu hari dia sendiri akan rasa malu dengan perkara yang dilakukan, sampai saat itu barulah menyesal,” ulas anak kelahiran Johor ini.
Menurutnya, banyak alternatif yang boleh digunakan untuk menzahirkan kata cinta kepada pasangan.
Usahlah dihebohkan secara melampau-lampau. Ramai juga suami isteri yang hampir bercerai disebabkan tersilap mengemudi medium sosial itu, pekalah dengan keadaan masyarakat sekeliling bukan semua boleh menerima cara kita kerana setiap manusia itu berbeza.


--->**Fikir-fikirkahlah sensitivity kami yang belum kahwin ni..woha!**<---

phew~



            ---->*LayarMinda*<----



 

Friday, July 6, 2012

Countdown Untuk Merebut Sijil Taqwa~





ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ

*Syaaban to do list*

*Masih belum terlambat rasanya*


*Okeh kita ulangkaji tentang puasa Ramadhan*



"Allahumma Balligna Ramadhan"

Countdown | 14 days.


*Ok,nampak sangat tahap kemalasan menulis yang super duper di sini. Habis semua main tampal je:D*


              
Photobucket