Thursday, August 25, 2011

Hukum Remove Friend Di Facebook

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ


Artikel kali ini mahu memfokuskan perbincangan tentang beberapa fenomena dan hukum berkaitan aktiviti difacebook. Walaupun tidak ada satu pun ayat Al-Quran mahupun hadith Nabi s.a.w yang menyebut secara khususberkenaan dengan hukum facebook, tetapi Islam menyediakan kaedah-kaedah tertentu yang sesuai digunakan sebagai kaedah umum bagi semua keadaan yang bersifat khusus. Ini menjadikan Islam itu sentiasa sesuai dan relevan untuk semua situasi dan ketika.
Sebelum itu ingin saya nyatakan, bahawa terlalu banyak hukum berkaitan yang boleh dihuraikan jika ingin bercakap tentang aktiviti di facebook. Namun apa yang cuba saya fokuskan dalam entri ini adalah dalam bab add friend ataupun remove friend.
KONSEP SYARIAT
Suatu perkara asas yang perlu kita faham tentang Syariat Islam adalah, Islam ini datang kepada kita sebagai satu sistem yang matlamat utamanya adalah untuk memberikan kemaslahatan ( kebaikan ) kepada manusia dan menjauhkan sebarang kemudaratan daripada manusia. Ini konsep teras kepada hukum hakam Islam. Sebarang perkara yang boleh mendatangkan manfaat ataupun kebaikan kepada manusia adalah dibenarkan manakala sebarang perkara yang boleh memberikan mudarat kepada manusia adalah ditegah dan dilarang.
Arak umpamanya. Suatu perkara yang boleh memberi kemudaratan maksima kepada manusia, kerana ia menghilangkan fungsi akal yang waras. Ketika mabuk, manusia boleh berzina bahkan membunuh. Islam menegah keras perbuatan minum arak kerana kesan-kesan negatif yang akan timbul daripadanya.
Jadi secara mudah, boleh kita fahami begini. Islam mahukan yang terbaik untuk kita, maka segala yang baik dan boleh membawa kepada kebaikan adalah diharuskan. Manakala segala yang buruk dan boleh membawa kepada keburukan, adalah ditegah dan diharamkan.
Ok, itu step yang pertama.
KAEDAH UMUM
Kita fokuskan pada satu kaedah fiqh yang ada dalam Islam, di mana kaedah ini menyebut :
Satu perkara yang mana tidak akan lengkap sesuatu perkara wajib, melainkan dengan perkara tersebut, maka perkara tersebut turut sama menjadi wajib.
Analogi asas : mengambil wudhuk itu sunat tetapi solat itu wajib. Namun untuk bersolat wajib ada wudhuk, kerana wudhuk itu adalah syarat untuk solat. Justeru, walaupun wudhuk itu asalnya tidak wajib umpama solat, tetapi ia menjadi wajib kerana solat tidak akan sempurna melainkan dengan wudhuk.
Kita aplikasikan.
Dalam hidup kita, kita tidak akan dapat lari dari 5 hukum yang utama. Daripada bangun tidur, sampailah tidur semula, kita bermain dengan 5 hukum ini iaitu wajib, sunat, harus , makruh dan haram. Contoh, bangun pagi solat subuh, hukumnya wajib. Dengar azan tarik selimut sambung tidur, hukumnya haram.
Kalau kita perhatikan, kesemua perkara yang ALLAH tentukan sebagai wajib, pada perkara tersebut pasti dan pasti ada manfaat serta kebaikan untuk manusia. Begitu juga pada perkara yang haram, pada perkara tersebut pasti dan pasti ada keburukan kepada manusia. Saya sudah berikan satu analogi di atas, iaitu arak.
Justeru, kalau mahu aplikasikan kaedah penting ini, kita boleh katakan ; minum arak itu haram, justeru membeli arak juga haram, berjalan pergi ke kedai untuk membeli arak juga haram dan begitulah seterusnya. Bermakna, kesemua perkara yang boleh menyempurnakan benda haram akan turut sama menjadi haram.

Sebab itu dalam bab zina, ada istilah mukaddimah zina. Yang jelas dinyatakan haram dalam Al-Quran adalah perbuatan berzina itu sendiri, namun kerana mata yang memandang itu boleh membawa kepada zina, telinga yang mendengar itu boleh membawa kepada zina dan kaki yang melangkah itu boleh membawa kepada zina, maka kesemuanya turut sama menjadi haram atas nama mukaddimah ataupun permulaan zina.

HUKUM FACEBOOK

Dalam 5 hukum yang saya sebut di atas, hukum ber- facebook adalah harus. Kaedah menyebut, asal usul kesemua perkara adalah harus. Boleh dibuat, boleh ditinggal tanpa ada pahala mahupun dosa. Keharusan ini kekal selagimana tidak ada dalil ataupun elemen-elemen lain yang boleh merubah perkara harus tadi menjadi haram.
Kembali kepada fokus saya ; add atau remove friend.
Kita semua tahu, berkawan di facebook adalah perkara yang paling mudah bahkan pada sesetengah orang sangat menyeronokkan. Boleh mendapat kawan dari seluruh dunia dan belajar dari mereka tentang banyak perkara. Berkawan ini, hukumnya harus bahkan boleh menjadi sunat sekiranya niat berkawan itu adalah kerana Allah.
Namun dalam keasyikan berkawan itu, ada batas tertentu yang kita perlu jaga, bagi mengelakkan keharusan pada hukum tadi tercemar dengan elemen lain yang boleh menjadikannya haram.
GAMBAR

Satu contoh paling mudah kita faham adalah gambar. Apabila saya menyebut tentang gambar, bermakna ia melibatkan hubungan berkawan antara lelaki dan perempuan. Ia terkait dengan gambar kerana antara lelaki dan perempuan diwajibkan menjaga pandangan masing-masing dan tidak boleh memandang melainkan ada keperluan.

Hukum meletakkan gambar bagi seorang wanita di facebook asalnya adalah harus semata-mata. Langsung tidak ditegah oleh agama. Tetapi dengan syarat ; gambar tersebut hanya anda, keluarga anda dan kaum sejantina anda sahaja yang boleh melihat. Apatah lagi jika gambar tersebut tidak menutup aurat ataupun mempunyai unsur-unsur tabarruj.

Bagaimana jika syarat ini dilanggar? Jawabnya anda terjatuh ke dalam dosa, kerana membiarkan diri anda ditatap oleh kaum lelaki yang bukan mahram. Menutup aurat anda dan menyembunyikan perhiasan anda adalah wajib. Menutup pintu-pintu fitnah juga merupakan perkara yang wajib. Lihat balik kaedah di atas, sesuatu yang tidak sempurna perkara wajib melainkan dengannya maka ia turut menjadi wajib.

Menutup aurat, menyembunyikan perhiasan dan menutup pintu-pintu fitnah itu wajib, maka mengelak dari meletakkan gambar yang boleh dilihat oleh lelaki ajnabi yang mana boleh menyumbang kepada sempurnanya perkara wajib tadi, turut sama menjadi wajib.

FRIEND

Ramai orang tidak menapis friend untuk masuk ke dalam list mereka. Asal ada permintaan, akan diterima. Ini kadangkala menjadikan begitu ramai orang yang tidak dikenali berada dalam koleksi kawan mereka. Dalam ramai-ramai orang tersebut, ada bermacam-macam ragam.

Kalau sebagai lelaki, ramainya kawan wanita itu boleh membawa kepada fitnah. Lebih-lebih lagi jika tidak kuat keimanan dalam diri. Biasa berlaku, wanita suka ambil gambar dan meletakkan gambar mereka dalam facebook. Kerapkali juga, gambar-gambar itu terpamer di muka hadapan. Maka si lelaki yang sedang bersiar-siar di facebook, akan membuka atau melihat gambar-gambar tersebut.

Ada yang bertudung rapi, tetapi gambar jarak dekat. Bibir berkilat dengan lipstik. Posing pula berbagai gaya. Mereka ini kadangkala tidak pun dikenali, dan kadangkala si lelaki bertanya pula kepada diri sendiri ; bila masa aku add minah ni ?

Memang ramai wanita jenis itu di facebook. Berbagai teguran diberi, namun minat bergambar dan menayangkan gambar tetap tidak dihentikan. Apatah lagi jika komen-komen di bawah gambar tersebut cenderung memuji, mengusik dan menyakat. Semakin seronok lah mereka.

Kadangkala lelaki hanya mengambil mudah, dan mengomen ; poyo betul minah ni. macam cun sangat.

Hati-hati.

Kata-kata anda belum menjamin anda selamat jika berdepan dengan situasi tersebut. Syaitan belum datang mencucuk. Mula-mula anda fikir anda kuat, dan ‘minah poyo’ tersebut tidak menggugat. Namun pandangan kedua mungkin mengubah segalanya. Tadi nampak tak cantik, sekarang macam ada daya penarik. Mula lah memerhati wajah si wanita, bibirnya, bentuk tubuhnya. Kesudahannya, nafsu yang akan berbicara.

Tiada istilah dari mata turun ke hati. Yang ada, dari mata turun ke nafsu!

Sebab itu, Islam wajibkan lelaki menahan pandangan. Inilah bahayanya. Maka, aplikasikan kaedah di atas. Jangan berlagak kuat dan hebat dengan memperjudikan keimanan. Jika terbukti gambar tersebut boleh memberikan mudarat pada iman, maka menjauhi gambar tersebut hukumnya adalah wajib dan menatapnya adalah haram.

Jika tindakan remove friend dengan wanita seperti itu boleh menyelamatkan iman dan membersihkan pandangan, maka remove friend itu hukumnya adalah wajib.

BEBERAPA SITUASI LAIN

1- Remove friend boleh menjadi wajib sekiranya anda yakin lelaki atau wanita tersebut boleh memberikan mudarat tertentu kepada anda, lebih-lebih lagi jika mereka itu menzahirkan sebarang niat yang jahat. Contohnya ; stalker.

2- Remove friend boleh menjadi wajib, sekiranya anda meminati seseorang itu, dan anda tidak boleh menahan diri dari selalu melihat wall atau gambarnya. Lebih-lebih lagi jika menjadi igauan, sejenis obses ataupun melibatkan kecenderungan nafsu. Jika hilang dari pandangan mata, anda akan merasa lebih selesa.

3- Remove friend juga boleh menjadi wajib jika dengan adanya orang tersebut di facebook anda, anda tidak boleh menahan hati anda dari mengumpat ataupun mengejeknya setiap kali membaca status yang ditulis. Mungkin kerana benci, bergaduh, berdendam ataupun iri hati. Jika dengan ketiadaan dia lebih menyelamatkan anda dari dosa, maka remove dia dari friend menjadi wajib.  Mungkin juga sekiranya terdapat friend anda yang cuba menyakiti hati anda dengan status-status yang ditulis untuk mengelakkan anda berkecil hati atau untuk menjaga hubungan dengannya lebih baik anda remove dia dari  friend anda.

4- Add friend boleh menjadi haram, sekiranya bertujuan untuk mendapat akses kepada gambar-gambar peribadi seseorang, ataupun mengintip cerita dan perbualannya, ataupun dengan tujuan mencari keaiban orang tersebut. Perbuatan itu haram dan wasilah kepada perbuatan yang haram, hukumnya juga haram.

5- Kiaskan kepada situasi-situasi yang lain.
Sebhgian org merasa 'puas' & 'selesa' dalam jiwanya apabila dapat menyakitkan hati org lain sama ada dengan kata-kata, tulisan, sindiran dan jelingan. Bagi golongan ini semacam satu hobi melemparkan kata-kata yang diketahui boleh 'menyakitkan' targetnya. Jika sifat itu ada dalam diri, fahamilah hati individu itu SANGAT KARAT dengan dosa terkumpul bertahun-tahun. Tanpa segera diubah, ia bakal menjadi kegemaran harian yang MEMUFLISKAN saham akhiratnya.~Ustaz Zaharuddin~
KESIMPULAN

Apa yang mahu difokuskan dalam entri ini hanyalah perihal menambah kawan tanpa tapisan dan perlunya anda membuang senarai kawan yang mendatangkan mudarat kepada diri dan iman anda. Termasuk padanya, wanita suka tayang gambar, lelaki yang suka tayang video tak senonoh ataupun orang berniaga yang setiap kali melihat post darinya akan membuatkan anda naik gila.

Ingat, wasilah kepada perkara yang wajib , hukumnya adalah wajib. Dan wasilah kepada perkara yang haram, maka hukumnya adalah haram. Selamat melakukan proses pembersihan.


'Unfriend' di facebook jangan sesekali ditafsir memutuskan silaturahim. Ia pada banyak ketikanya dilakukan kerana apa yg dikongsi oleh orang sana, dirasa tidak sesuai untuk dibiar turut terpapar di wall kita. Justeru, tanggungjawab kita agar tidak 'bersubahat'. Adakalanya, ia iklan pakaian yang berlebihan, umpatan, sembang kosong yang lagha, link & gambar yang berdosa dan lain-lain.~Ustaz Zaharudin~


Diceduk dari: Myilham.com 




Sekadar pencerahan=)

          
Photobucket
 

Friday, August 19, 2011

Rahsia puasa diterima

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ



Tulisan Ustaz Zainudin Hashim
Diceritakan pada satu hari, seorang Soleh di kalangan salaf berlalu di sebuah perkampungan, terdapat di situ beberapa orang lelaki (selepas Ramadan) ketawa berdekah-dekah dengan membuang masa di kedai kopi, bercerita tentang persoalan dunia yang tiada kaitan dengan alam kubur, akhirat atau di padang Mahsyar. Maka orang Soleh itu pun menyapa mereka dengan berkata : Adakah tindakan tuan-tuan dengan banyak ketawa merasakan tidak ada dosa yang tertanggung atau begitu yakin amalan tuan-tuan diterima ALLAH SWT dengan membuang masa begini?Jika diterima sekali pun adakah sesuai tuan-tuan duduk lama di kedai kopi bersembang pada perkara yang tidak menguntungkan Islam dan umatnya?* Justeru menurutnya, sesungguhnya amal-amal soleh yang berkekalan yang dilakukan pada bulan Ramadan seperti berpuasa, baca al-Quran, solat Tarawih, bersedekah dan berzakat, menyedia atau memberi makanan kepada orang lain, bersegera ke masjid untuk menunaikan solat Jamaah, menjaga waktu solat fardu lima waktu, menghubungkan silaturrahim sesama muslim, beriktikaf dalam masjid, bangun malam dan lain-lain adalah petanda amalan orang berpuasa diterima di sisi ALLAH.
* Hendaklah setiap muslim menjadikan ketaatan dan muraqabah (pengawasan) terhadap ALLAH setiap masa seperti di bulan Ramadan adalah perkara utama agar amalannya terus diterima di sisi-Nya, di samping menjauhkan diri daripada terlibat dalam perkara dosa, mungkar dan keji bersesuaian dengan inspirasi hadis baginda yang bermaksud :
“Susulilah kejahatan itu dengan kebaikan yang mampu menghapuskan kejahatan, dan berakhlak mulialah terhadap manusia dengan akhlak yang terpuji”.
* Bercakap dengan ungkapan yang berisi nasihat atau bimbingan serta beramal soleh merupakan pra syarat terkabul amalan di sisi ALLAH seperti yang ditegaskan-NYA menerusi ayat 10 surah Fatir : “Kepada-NYA (ALLAH) sampai perkataan-perkataan yang baik (kalimat Tauhid) dan amal soleh disampaikan kepada-NYA .
* Bersegera dalam melakukan kebaikan dan kebajikan juga adalah faktor dikenal pasti sebagai penyebab amalan seseorang diterima ALLAH.
* Suka bersedekah dan tidak kedekut adalah punca amalan diterima ALLAH.
* Mengekal dan memelihara takwa kepada ALLAH juga menyebabkan amalan diterima ALLAH.
* Istiqamah dalam agama dengan terus beramal dan melakukan perintah serta meninggalkan perkara yang terlarang adalah punca amalan diterima.
* Memelihara rukun Islam yang lima serta rukun Iman yang enam juga penyebab amalan diterima ALLAH.
* Konsisten dalam beramal secara berterusan walaupun sedikit, ia bertepatan dengan penjelasan baginda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang bermaksud :

Sebaik-baik amalan di sisi ALLAH ialah yang bersifat berterusan walaupun sedikit”.  



Photobucket

Sunday, August 14, 2011

Wallpaper: Ramadhan Daily Checklists

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ


Selamat menempuh fasa kedua Ramadhan.. Ramadhan Kareem=)

Photobucket
 

Saturday, August 6, 2011

Misteri Syaitan Dirantai

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ


Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa ynag dimaksudkan dengan syaitan dirantai pada bulan Ramadhan, sedangkan kita menyaksikan ada orang yang tidak berpuasa pada bulan Ramadhan, tempat-tempat maksiat masih dibuka dan sebagainya. 


Hadith yang berkaitan itu ialah hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim. Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: " Apabila bulan puasa tiba, maka akan terbuka pintu-pintu syurga, tertutupnya pintu-pintu neraka dan syaitan-syaitan dirantai."


Daripada hadith tersebut, dapat difahami dalam pengertian tersirat(majazi) dan secara tersurat(hakiki). Dalam pengertian majazi, hadith tersebut terkandung makna bahawa bulan Ramadhan adalah bulan ibadah dan mendekatkan diri kepada ALLAH. ALLAH melimpahkan ganjaran luar biasa serta dibuka pintu-pintu keampunanNYA.


Dengan melakukan sedikit amalan sahaja, manusia memperoleh ganjaran yang banyak dan dapat menyebabkanmereka ke syurga. Sehingga syurga dibulan tersebut bagaikan selalu terbuka. Neraka pula bagaikan tertutup, oleh kerana banyaknya pengampunan  daripada ALLAH. Oleh kerana manusia ketika itu mempunyai kesedaran yang tinggi, syaitan-syaitan pula bagaikan terbelenggu dan dirantai.


Jika hadith ini difahami secara hakiki pula, kita boleh mengatakan bahawa kederhakaan timbul akibat godaan dan rayuan nafsu. Pada bulan Ramadhan syaitan memang terbelenggu, tetapi nafsu masih tidak dibelenggu. Maka ada orang yang nafsunya tidak terkawal, mereka tetap melakukan maksiat dan kederhakaan.


Ulama-ulama menjelaskan bahawa ada perbezaan antara godaan syaitan dan rayuan nafsu. Syaitan mengoda dengan tujuan merugikan manusia. Syaitan dapat mengubah rayuannya dari semasa ke semasa jika rayauan pertamanya gagal. Berbeza dengan nafsu yang hanya ingin memuaskan dirinya sehingga apabila dia menginginkan sesuatu, dia tidak akan mengubahnya dan terus mendesak sehingga keinginanya tercapai.


Rahsia ALLAH


Para ulama berbeza pendapat dalam menentukan maksud syaitan dirantai pada bulan Ramadhan. Ada ulama berpandangan bahawa yang dirantai itu hanya syaitan tertentu sahaja. Namun ada juga yang berpandangan semua syaitan dirantai. Terdapat manusia yang berbuat maksiat dan dosa tanpa godaan syaitan kerana mereka(manusia) sendiri sudah menjadi 'syaitan'.


Menurut al-Hafiz Ibn Hajar rhm., syaitan dirantai boleh ditakrifkan dengan maksud syaitan tidak boleh menggoda umat Islam selain Ramadhan kerana mereka sibuk dengan ibadah puasa, membaca al-Quran dan mengingati ALLAH.


Menurut Syeikh Mutawalli al-Sya'awi dalam kitabnya Anta Tas'al wa Islam Yujib: ' Maksud hadith Rasulullah SAW tersebut ialah agar kita membuat situasi dan keadaan yang menjadikan syaitan-syaitan terbelenggu atau terantai dan tidak menggoda manusia untuk melanggar hukum dan melakukan dosa. Sehinggakan yang ada hanyalah amal-amal yang baik, dan pintu-pintu syurga terbuka.' 


Tidak Perlu Perbahasan


Ada ulama yang menyatakan bahawa hadith tersebut menyatakan tentang perkara-perkara yang tidak diterangkan secara terperinci oleh syarak dan kita hendaklah menerimanaya tanpa perbahasan. Ini lebih selamat untuk agama seseorang.


Apabila Abdullah iaitu anak kepada Imam Ahmad bin Hanbal bertanya kepada bapanya tentang segelintir manusia yang diserang histeria pada siang hari bulan Ramadhan, Imam Ahmad menjawab:" Inilah yang disebut dalam hadith dan kami tidak membincangkannya."


Tambahan pula, apa yang jelas tentang maksud hadith adalah mereka terhalang daripada menggoda manausia kerana begitu ramai umat Islam yang mendekatkan diri kepada ALLAH pada bulan ini. Oleh sebab itu, maksud sebenar "syaitan dirantai" hanya ALLAH sahaja yang mengetahui. Ini tidak beerti kejahatan tidak berlaku atau manusia berhenti membuat dosa pada bulan Ramadhan.


WALLAHu'alam.


Moga ada manfaatnya.


(Rujukan: Solusi Isu 34(Misteri Alam Ghaib), Ustaz Mohd Wahid Abd Hanif. m/s:105)


  Photobucket

Friday, August 5, 2011

Hati-hati Berpurdah, Jangan Menyorok Tapi Terdedah!

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ


Lewat beberapa minggu sebelum ini, kecoh dengan isu drama Tahajjud Cinta di tv3. Cukuplah, saya malas mahu mengulas isu yang sama. Saya yakin, masing-masing sudah boleh membuat kesimpulan sendiri daripada isu tersebut. Hakikat yang perlu diakui adalah, dilema kejahilan dalam masyarakat masih di tahap yang serius dan membimbangkan.
Kerana itu, mengomel dan menunding jari sahaja tidak memadai.
Sebagai contoh, salah satu perkara yang dibantah dalam drama tersebut adalah babak selak purdah. Umumnya, pemakai purdah akan terus dianggap sebagai golongan yang baiknya bukan di tahap biasa-biasa. Baiknya itu di tahap yang luar biasa. Apabila sesuatu yang baiknya luar biasa kita gandingkan dengan adegan jahiliah seumpama berdua-duaan ataupun berpegangan, maka ia akan mencetus suatu kejutan sensitiviti kepada semua orang.
Namun di sebalik semua itu, ternyata bilangan yang sekadar terkejut dan mengomen lebih banyak berkali ganda daripada golongan yang mahu mengajak atau mendidik.
Sunnahnya begitu. Golongan yang sedar akan tanggungjawab untuk mengajak, mendidik dan memberi faham adalah golongan yang sedikit. Jiwa mereka mahukan pencerahan, bukan pergolakan yang berpanjangan. Krisis jahil itu telah sekian lama menjadi barah yang sunyi dari rawatan.
Purdah = Ustazah


Berpurdah atau berniqab, secara mudah akan dilabel sebagai ustazah.

Fikiran sebegini, dianggap betul pada sebahagian orang dan itulah yang mereka pegang zaman berzaman. Orang yang menganggap pernyataan ini betul, adalah orang-orang awam yang menilai segala perkara melalui zahiriah semata-mata. Seorang ustaz mesti pakai kopiah. Siapa yang selalu pakai serban, dia adalah ustaz. Siapa yang selalu pakai tudung labuh, dia adalah ustazah.
Sedang hakikatnya tidak begitu. Ustaz atau ustazah, boleh saja dilabel kepada sesiapa sahaja, apatah lagi jika yang dinilai hanyalah pakaian. Walhal, label itu tidak ada kena mengena dengan soal pakaian secara khusus. Ia berkait rapat dengan soal warak, zuhud, alim dan bijaksana pada seseorang. Semestinya, kemahiran dalam bidang agama adalah teras kepada kelayakan seseorang berada di tempat ustaz atau ustazah. Itu secara hakikat bukan semata-mata persepsi atau gelaran.
Namun perlu diingat. Mahu atau tidak, kita harus terima bahawa dalam masyarakat kita tidak semuanya mempunyai kefahaman agama yang baik. Masih ramai yang jahil dan tak kurang juga yang berlagak tahu – enggan mengaku jahil.
Maka kalau anda ingin memakai purdah atau niqab, sila ambil kira juga kefahaman masyarakat dalam menilai diri anda.
Fenomena Niqobis
Di alam maya ini, lewat aktiviti berfacebook ataupun berblogwalking, secara jujurnya saya melihat semakin ramai wanita yang memakai purdah atau niqab. Tak kurang juga yang menjadikan purdah dan niqab itu sebagai identiti mereka.


Apabila diperhati kepada apa yang dicatat di blog-blog mereka, semuanya cenderung mengajak pembaca kepada nilai ‘ubudiyyah kita kepada ALLAH. Banyak ayat-ayat tazkirah, firman dan sabda serta tidak kurang juga artikel-artikel agama yang disalin dari pelbagai sumber.


Sekali imbas, saya yakin jiwa mereka sangat lunak dengan agama.


Tetapi suatu keanehan yang paling ketara adalah sebahagian mereka mempunyai tabiat tidak sihat yang sangat bertentangan dengan sunnah berpurdah itu sendiri. Ini mencetus suatu kepelikan yang tidak kunjung sudah di hati saya. Dalam hal ini, saya mempunyai beberapa pendapat :


Pertama : berpurdah itu khilaf antara wajib ataupun sunat. Ada yang menganggap sebagai wajib maka dia mengharamkan wajahnya dari ditatap, dengan meyakini bahawa wajahnya itu juga adalah aurat seumpama rambut dan tangan. Manakala yang menganggapnya sebagai sunat, memakainya sebagai suatu alternatif menzahirkan komitmen ‘ubudiyyahnya kepada ALLAH. Golongan ini memakai purdah di tempat tertentu dan membukanya di tempat yang lain. Pada saya, selagi mana dianggap sunat maka tidaklah menjadi masalah. Cuma dari sudut istiqamah, ia kelihatan sedikit cacat.


Kedua : berpurdah itu suatu tahap yang hanya boleh dicapai selepas selesai tahap asas terlebih dahulu. Berpurdah itu umpama mengupgrade diri ke peringkat yang lebih baik. Tahap asas yang dimaksudkan itu adalah menutup aurat dengan sempurna, menjauhkan diri dari budaya tabarruj ( berhias diri dan menarik perhatian lelaki ajnabi ) serta mempraktikkan nilai-nilai akhlak seorang muslimah di dalam diri sendiri. Kesemua itu adalah perkara wajib yang telah disepakati dan bukan merupakan perkara khilafiah. Adapun berpurdah, tidak sampai ke tahap itu. Mudahnya, anda tidak boleh memakai baju lengan sekerat kemudian memakai purdah. Sebaliknya anda haruslah berpakaian menutup aurat dengan sempurna terlebih dahulu, barulah anda menambah dengan memakai purdah.


Ketiga : Tujuan memakai purdah bukanlah supaya diri anda tidak dikenali. Ia bukan soal ‘hadang muka’. Tujuannya adalah untuk mengelakkan anda dari menjadi perhatian lelaki ajnabi ataupun menimbulkan fitnah kepada mereka. Atas kesedaran ini anda memakai purdah demi menjaga maruah dan agama anda. Selaras dengan tindakan ini, anda tentunya akan sedaya upaya mengelakkan diri anda dari menjadi tatapan orang ramai, lebih-lebih lagi di alam maya. Adalah sesuatu yang aneh jika anda memakai purdah tetapi mengambil gambar sendiri dalam jarak yang cukup dekat kemudian diletakkan di facebook ataupun blog dengan saiz yang begitu besar!


JAHIL


Itulah namanya simptom dari kejahilan. Jahil dari awal-awal mengorak langkah lagi, iaitu untuk apa anda memakai purdah? Ini kerana yang membezakan antara dua wanita yang memakai purdah adalah iman dan kefahaman mereka. Sedangkan kain sehelai itu bukankah neraca penentu taqwa ataupun tidak.


Ada yang memakai purdah kerana mahu kelihatan ‘mahal’. Ada yang memakai purdah kerana mahu menyorok kelemahan tertentu. Ada yang memakai purdah kerana mahu kelihatan lebih cantik atau mahu bergaya. Ada yang obses dengan trend dan fesyen. Ada yang obses dengan watak dalam filem atau drama ‘cinta Islamik’. Dan ada juga yang benar-benar memakai purdah kerana mengharapkan keredhaan ALLAH.


Nah. Sekarang anda di posisi yang mana?

‘Niqobis’ Alam Maya


Secara zahirnya, ada tiga kepelikan ketara yang sering saya lihat pada niqobis yang aktif di alam maya :
1- Bergambar.
Bergambar dalam jarak jauh dan jika tersiar pun, dalam saiz yang kecil pada saya tidaklah menjadi masalah. Jika jarak jauh dan saiz kepala pula hanya sebesar kepala mancis, tiada siapa yang akan tertarik. Yang kenal pun, tentulah kenalan rapat sendiri sahaja. Tetapi jika diletak dengan sebesar-besarnya, sehingga begitu jelas bulu mata yang lentik dengan sekeliling mata berhias celak, itu jelas sekali bertentangan dengan objektif memakai purdah itu sendiri. Meskipun hanya mata yang kelihatan, tetapi jika sejelas itu terpampang, sudah tentu bisa jua mencairkan hati anak adam. Anda sedang meletakkan magnet yang menarik fitnah. Apakah anda fikir jelingan mata anda itu bebas daripada virus fitnah wanita yang disabdakan oleh Nabi s.a.w ..?


2- Tabarruj
Ada beberapa ciri asas dalam tabarruj, antaranya adalah jenis pakaian yang boleh menarik perhatian lelaki ajnabi dan memakai bau-bauan yang kuat. Ramai niqobis yang seolah keliru dengan diri sendiri. Asalnya memakai purdah dan berbaju labuh untuk mengelak dari menarik perhatian atau menimbulkan fitnah, tetapi lama kelamaan seolah mengambil kesempatan pula ke atas pakaian labuh dan purdah. Daripada satu warna, menjadi banyak warna. Daripada kosong semata, jadi berhias pelbagai manik berkelipan pula. Sudahnya, makin lama makin pelik. Lebih pelik, tangkap gambar banyak-banyak dan masukkan dalam blog secara bersiri. Untuk apa?


3- Mendedahkan aurat
Sudah banyak dijelaskan di sana sini, bahawa menutup aurat itu bukan bermakna menutup rambut. Ada beza yang besar antara keduanya. Jika anda mahu ikut kefahaman sendiri, anda boleh tutup rambut dengan scarf sahaja. Tetapi jika anda mahu ikut Islam, anda wajib menutup seluruh rambut dengan melabuhkan tudung ke bahagian dada, serta memakai baju yang labuh dan tidak menampakkan bentuk badan. Barulah anda diiktiraf sebagai menutup aurat. Yang akan mengiktiraf itu adalah Allah, bukannya manusia. Tetapi saya lihat, ramai niqobis yang tidak mengupgrade disiplin pemakaian mereka sesuai dengan tuntutan syarak, sebaliknya menambah sehelai kain untuk menutup sebahagian muka pula. Ini pelik.


Dengan tabiat yang suka memakai t-shirt dan seluar jeans, dia menambah sehelai kain di muka lalu memanggil dirinya sebagai wanita berpurdah. Ini gharib. Ada juga yang bertudung silang ( tidak dilabuhkan ke dada ) tetapi memakai purdah. Ini juga gharib.


Dalam kesemua yang saya lihat dan perhatikan, saya fikir, sesiapa yang mahu memakai purdah, perlulah berhati-hati. Kenapa?


Pertama : Anda malu dengan manusia. Di dunia ini pun anda sudah merasa malu, kerana anda dilihat sebagai jahil dan aneh. Memakai serban tetapi berseluar pendek, ibaratnya begitu.


Kedua : Di akhirat kelak, anda akan ditanya oleh ALLAH atas apa yang anda pakai di dunia. Tidak cukup bab tidak menutup aurat dengan sempurna, ditambah pula dengan bab mengapa memakai sehelai kain di muka sedangkan perintah menutup aurat diabaikan. Dari satu hal bertambah jadi dua hal semata-mata kerana anda gatal tangan mahu memakai purdah tanpa terlebih dahulu menjelaskan niat kerana ALLAH. Itu cari penyakit namanya.


Justeru, sila berhati-hati jika ingin memakai purdah. Apabila anda meletakkan diri anda di tahap itu, maka mahu atau tidak, anda perlu menjadi sepertimana orang yang berada di tahap itu. Baik dari segi perkataan, perbuatan mahupun pemakaian. Sebenarnya, semua itu tidak akan membebankan anda pun jika anda benar-benar ikhlas memakai purdah. Tetapi jika sebaliknya, kekallah anda dalam ‘azab’ kegelisahan yang berpanjangan.


Fikir-fikirkanlah.

 COPIED FROM:HERE
Kembali bertanya kepada diri, dimana nawaitu asalmu???;'(

Photobucket
 

Thursday, August 4, 2011

Amalan Untuk Muslimah

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ



AMALAN UNTUK MUSLIMAH YANG DIDATANGI HAID DI BULAN RAMADHAN.

Ramadhan telah tiba, bulan yang penuh dengan kelebihan dan ganjaran. Setiap detik di dalam bulan yang penuh keberkatan ini amat berharga dan kemungkinan amalan di bulan inilah yang memberikan perbezaan tempat kembalinya kita. Bagi muslimah yang menyedari hakikat ini, kedatangan ‘tempoh bercuti’ setiap bulan sangat tidak diharapkan pada bulan Ramadhan. Sering terdengar keluhan dari mereka yang haid kerana sedih merasakan tidak mampu merebut pahala ibadah di bulan ini, terutamanya sekiranya ‘ia’ datang ketika tempoh 10 malam terakhir.Malah, ada yang sanggup mengambil ubat penghalang datangnya haid semata-mata untuk memanfaatkan sebulan Ramadhan. Namun,ubatan sebegini kadang kala tidak memberikan kesan yang diharapkan malah lebih mengganggu kestabilan hormon.

Sememangnya perasaan sedih ini hanya akan lahir dari hati seorang muslimah yang sangat mengharapkan keampunan dan ganjaran daripada Tuhannya. Saidatina Aisyah R.A sendiri pernah menitiskan air mata kesedihan kerana merasakan hilangnya peluang beramal dengan kedatangan haid. Namun, haid sebenarnya bukanlah satu perkara yang buruk, bukan jua satu kekurangan yang patut ditangisi, kerana disebaliknya masih ada peluang merebut ganjaran di bulan yang mulia ini.

Mari kita lihat,bagaimana Rasulullah S.A.W menangani perasaan Aisyah apabila beliau menangis kesedihan ketika didatangi haid ketika menunaikan haji.Baginda S.A.W bersabda yang bermaksud: “Ini adalah suatu yang ditetapkan ALLAH ke atas anak-anak perempuan Adam, maka tunaikanlah apa yang ditunaikan oleh orang yang melakukan haji kecuali janganlah kamu bertawaf di BaituLLAH sehinggalah kamu telah mandi (suci dari haid)”. (Riwayat Muslim)

Haid adalah suatu ketentuan yang telah ALLAH tetapkan ke atas kita(anak-anak perempuan Adam), maka kita sepatutnya redha di atas ketentuan ini. Redha merupakan salah satu daripada ibadah hati. Keredhaan kepada ALLAH sebagai Tuhan menuntut keredhaan atas apayang diperintahkan-NYA dan apa yang ditetapkan oleh-NYA.

Redha
Redha di atas apa yang ALLAH perintahkan ke atas kita bermaksud kita menyembah-NYA sebagaimana yang DIA perintahkan untuk kita lakukan, bukan sebagaimana yang kita suka untuk lakukan. Tahukah anda bahawa perbuatan anda berbuka puasa disebabkan haid merupakan suatu ibadah? Ini kerana ALLAHlah yang memerintahkan kita untuk berpuasa pada hari-hari kita tidak didatangi haid, dan ALLAH jualah yang memerintahkan kita untuk berbuka ketika sedang haid, maka berpuasa ketika haid merupakan suatu dosa kerana anda dikira melanggar perintah-NYA.

Redha di atas apa yang ALLAH tetapkan ke atas hambanya pula bermaksud penerimaan atas apa yang ALLAH telah ciptakan kita dan apa yang ALLAH fitrahkan ke atas diri kita, termasuklah apa yang Allah tetapkan ketika tempoh haid, dengan hati dan jiwa yang tenang. Perasaan sedih merupakan suatu bentuk penentangan atas ketentuan ALLAH. Firman ALLAH yang bermaksud: “Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia yang ALLAH telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada ALLAH akan limpah kurnianya. Sesungguhnya ALLAH sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. “(An-Nisa’:32)

Oleh itu, sekiranya anda redha dengan sebenar-benar redha anda telah mengerjakan ibadah hati yang dengannya kita akan merasai kemanisan iman. Ibadah ini mungkin tidak dikerjakan oleh kebanyakan mereka yang sedang suci, malah mungkin tidak dikerjakan oleh kaum lelaki! Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Telah merasai kemanisan iman barangsiapa yang redha dengan ALLAH sebagai Tuhan, dan dengan Islam sebagai deen, dan dengan Muhammad sebagai nabi dan rasul.”(Riwayat Muslim)


Rindu
Rindu seorang muslimah yang sedang haid untuk melakukan solat dan membaca Al-Qur’an juga merupakan suatu ibadah yang tidak didapati di kalangan mereka yang sedang suci. Malah sekiranya terdapat rindu di hati kita untuk melakukan ibadah, kita lebih baik berbanding mereka yang melakukan ibadah, tapi dalam masa yang sama merasakannya sebagai suatu beban dan kesusahan. Lebih istimewa, perasaan gembira seorang muslimah kerana dapat mengerjakan ibadah selepas tamat tempoh haid adalah suatu perasaan yang ALLAH khususkan untuk kaum wanita sahaja. Maka bersyukurlah!

Bilakah haid menjadi masalah?
Haid menjadi masalah apabila seorang muslimah merasakan telah hilangnya peluang bagi mendapatkan ganjaran di bulan Ramadhan, kerana dia tidak oleh berpuasa dan menunaikan solat tarawih. Sedangkan tanpa dia sedari pintu-pintu syurga masih terbuka untuknya, dan para malaikat masih memanggil-manggil pencari kebaikan. Dan sekiranya dia melakukan suatu kebaikan ganjarannya seperti dia melakukan suatu kefardhuan. Seorang muslimah yang haid sebenarnya masih mempunyai banyak peluang untuk mendapatkan ganjaran dan kelebihan bulan Ramadhan dengan memperbanyakkan zikir dan selawat ke atas Nabi S.A.W,mendengar bacaan Al-Qur’an, membaca buku-buku yang bermanfaat dan sebagainya.

Tunaikanlah keperluan ukhtimu yang berpuasa!
Seorang muslimah yang bijak, dia akan cuba sedaya upaya memanfaatkan setiap detik ketika bulan Ramadhan walaupun ketika sedang haid. Mungkin kita terhalang daripada berpuasa dan menunaikan solat tarawih, namun kita masih boleh mendapat ganjaran dengan menyediakan makanan untuk orang yang berpuasa, menunaikan keperluan ukhti yang keletihan disebabkan puasa, menjaga anak-anak kecil ketika ibu mereka sedang solat di masjid, bersedekah dan sebagainya.Semoga kita beroleh pahala sebagaimana mereka yang berpuasa dan menunaikan solat.Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “Barangsiapa yang memberi makan orang yang berpuasa, dia akan mendapat pahala sepertinya, dan ianya tidak akan mengurangkan pahala orang yang berpuasa sedikitpun”(Riwayat Tarmizi).

Selain itu, gunakanlah tempoh haid ini untuk menyelesaikan kerja-kerja rumah dan lain-lain urusan dunia anda, supaya kita dapat menyibukkan diri dengan ibadah ketika waktu suci tanpa dirunsingkan dengan rumah yang bersepah atau tugasan yang belum selesai.

Akhir kata, sebelum datangnya tempoh haid anda, perbanyakkanlah amal ibadah, semoga ALLAH tetap memberikan ganjaran bagi amalan yang kita terhalang dari melakukannya disebabkan haid. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “Sekiranya seorang hamba muslim sakit atau bermusafir, (tetap) ditulis baginya apa yang dahulunya dia lakukan ketika dia sihat dan bermukim.”(Riwayat Al-Bukhari dan Al-Baihaqi).

Maka, barangsiapa yang terpaksa meninggalkan suatu amal ibadah disebabkan halangan yang syar’ie, ALLAH Yang Maha Pemurah akan tetap memberikan kita ganjaran sepertimana kita melakukannya.



 Doa untuk menahan haid=)


Caranya:


1. Diamalkan selepas haid yang terakhir.


2. Baca lepas setiap kali solat 5 waktu (elok ditiupkan doa ini ke dalam air kemudian diminum.)


3. Apabila membaca ayat no 2, 3 dan 4 hendaklah menekan lidah ke langit-langit dan menahan nafas 5 saat kemudian hembus di air.


InsyaALLAH semoga mujarab. Harus sentiasa ingat bahawa segalanya berlaku dengan izin ALLAH lalu memohonlah dengan hati yang ikhlas dan bersungguh-sungguh.


Selepas habis ibadah, untuk membukanya, bacalah doa dalam ayat 80 Surah Isyrak.



(Nota : Diajar dan diambil dari buku Panduan Umrah Dan Pedoman Berpuasa di Makkah oleh Ustaz Dato' Hj Md Daud bin Che Ngah) 




COPIED FROM: HERE




Berbahagialah duhai muslimah!
Photobucket
 

Mithaqan Qholizo:)

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم  AlhamduliLLAH thumma alhamduliLLAH 30 JamadilAwwal 1436H | 21 Mac...