Thursday, May 16, 2013

Sakit Pun Ibadah:")

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ♥ƸӜƷ


Dalam sebuah hadis, ada diceritakan bahawa Rasulullah saw bertanya kepada sahabat: "Siapakah di kalangan kamu yang suka sihat tanpa sakit? 

Jawab sahabat: "Semua kami." Baginda bertanya lagi: "Adakah kamu suka menjadi seperti keldai liar yang mengganas? Tidakkah kamu suka menjadi orang yang ditimpa bala dan orang yang mendapat penghapusan dosa? Demi diriku di bawah kekuasaan-NYA, sesungguhnya ALLAH pasti menguji orang mukmin dengan bala dan apa yang diuji itu tidak lain melainkan untuk memuliakannya."

Sabda Rasulullah lagi bermaksud: "Sesungguhnya, mengerang orang yang sakit itu umpama tasbih, jeritan dan tidurnya adalah ibadah, nafasnya sedekah dan berbalik-balik ke kiri dan kanan itu adalah memerangi musuh, iaitu sama pahalanya."



***************************

Sakit itu sebahagian nikmat. Ia mengingatkan pada mati. Ia mengingatkan pada nikmat sihat. Lebih dari itu, ia mengingatkan pada ALLAH yang Maha Penyembuh.
Kadang-kadang, sakit sekejap kita boleh kata ‘sabar, ALLAH uji.’ Tapi bila dah berlarutan, berpanjangan, tukar-tukar ubat pun tak menjadi, kita ‘hilang sabar’.
Boleh jadi, ALLAH panjangkan tempoh sakit supaya masa untuk ingat padaNYA lebih lama. Boleh jadi, ALLAH rindu kita meminta dariNYA kesembuhan dari kesakitan. Dalam masa sama, itu silibus ‘merendah diri, bertawakkal’ dari ALLAH.
Ingat kisah Nabi Ayub yang menderita sakit sehingga yang tinggal sihat cuma lidah dan hatinya saja? Ingat jawapan Nabi Ayub bila ditanya mengapa baginda tidak berdoa meminta sihat sedangkan baginda seorang Nabi yang makbul doanya?
Jawab baginda:
“Aku malu untuk berdoa pada ALLAH kerana aku baru ditimpa sakit selama dua tahun sedangkan ALLAH memberi aku sihat selama enam puluh tahun.”
Dan kita sebagai hamba sepatutnya malu juga untuk merungut dan ‘hilang sabar’ sedangkan ALLAH dah beri nikmat sihat sekian lama. Tak terhitung juga nikmat lain yang ada.

La Ba'sa Thohurun InsyaALLAH:)

SABAR,
bererti yakin akan ADILnya ALLAH…
bahawa DIA
tak hanya memberi UJIAN,
tetapi juga memberi KEMAMPUAN bagi kita untuk MENGHADAPINYA




Photobucket
 

0 Tinta Permata: