Sunday, March 11, 2012

Pain is truly a gift from ALLAH

ƸӜƷ ♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ƸӜƷ

 

With pain,
our life would be more meaningful.
Imagine our life without pain.
We would not have a different view of thinking or experience as before..

With pain,
we can add values in ourselves.
Without pain,
we could not have thought that we can be THAT strong.
SubhanALLAH..

With pain,
we can remember ALLAH.
Without pain, sometimes we could forget him..

With pain,
we can gain Ajr from ALLAH as long as we are SABAR.
Without pain,
we would not have the chance to practice our sabr and improve our iman.

So…
pain is truly a gift from ALLAH.
Alhamdulillah for this pain & suffering..
It makes us turn to YOU, Ya RABB..


And when I am ill, it is He Who cures me(26:80)





Ganjaran Syurga Bagi yang Sabar

Su’airah al-Asadiyyah atau dikenali dengan gelaran Ummu Zufar RA. Walau para ahli sejarah tidak menulis perjalanan kehidupannya secara terperinci, namun dengan keterangan yang sedikit itu kita dapat memetik banyak faedah, pelajaran, serta teladan yang agung dari wanita solehah ini.
Su’airah al-Asadiyyah berasal dari Habsyah atau yang dikenali dengan Ethiopia. Seorang wanita yang berkulit hitam, yang beriman kepada ALLAH SWT dan Rasul-NYA dengan penuh ketulusan. Ia adalah perumpamaan cahaya dan bukti nyata dalam kesabaran, keyakinan dan keredhaan terhadap apa yang telah ditakdirkan ALLAH SWT, RABB Pencipta Alam semesta ini. Dia adalah wanita yang datang dan berbicara langsung dengan pemimpin orang-orang yang ditimpa musibah dan imam bagi orang-orang yang sabar, Rasulullah SAW.
Dialog mereka berdua telah dimaktub dan dinukilkan di dalam kitab sunnah yang mulia. Telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam kitab shahihnya dengan sanadnya dari ‘Atha’ bin Abi Rabah ia berkata, Ibnu Abbas berkata kepadaku,
“Inginkah engkau aku tunjukkan seorang wanita penghuni syurga?” Aku pun menjawab, “Tentu saja.”
Ia berkata, ”Wanita berkulit hitam ini (orangnya). Ia telah datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata:
“Sesungguhnya aku berpenyakit sawan yang bila sakit maka tanpa disedari auratku terbuka. Doakanlah supaya aku sembuh.”
Rasulullah SAW bersabda:
Jika engkau kuat bersabar, engkau akan memperoleh syurga. Namun jika engkau ingin, aku akan berdoa kepada ALLAH SWT agar Dia menyembuhkanmu.”
Maka ia berkata: ”Aku akan bersabar.” Kemudian ia berkata: ”Sesungguhnya aku (bila sakit maka tanpa disedari auratku) terbuka, maka mohonlah kepada ALLAH SWT supaya auratku tidak terbuka.” Maka Rasulullah SAW pun mendoakannya. (HR Al-Bukhari 5652)
Lihatlah betapa tingginya keimanan wanita ini. Ia berusaha menjaga hak-hak ALLAH SWT dalam dirinya. Meski ditimpa penyakit, ia tidak putus asa akan rahmat ALLAH SWT dan bersabar terhadap musibah yang menimpanya. Sebab dia mengetahui sabar adalah sesuatu yang diperintahkan oleh ALLAH SWT. Bahawasanya tak ada suatu musibah apapun yang diberikan kepada seorang mukmin yang sabar kecuali akan menjadi timbangan kebaikan baginya pada hari kiamat nanti.
Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang akan diberi pahala tanpa batas.” (QS Az-Zumar :10)
Di dalam musibah atau cubaan yang diberikan ALLAH SWT kepada manusia terkandung hikmah yang agung, yang dengannya ALLAH SWT ingin membersihkan hambanya dari dosa. Dengan keyakinan itulah Su’airah lebih mengutamakan akhirat daripada dunia, kerana apa yang ada disisi ALLAH SWT lebih baik dan kekal. Dan ketika diberikan pilihan kepadanya antara syurga dan kesembuhan, maka ia lebih memilih syurga yang abadi. Akan tetapi di samping itu, dia meminta kepada Rasulullah SAW untuk mendoakan agar auratnya tidak terbuka bila penyakitnya menyerang, kerana dia adalah wanita yang telah terdidik dalam madrasah ‘iffah (penjagaan diri) dan kesucian, hasil didikan Rasulullah SAW, dan menjaga hak ALLAH SWT yang telah memerintahkan wanita muslimah untuk menjaga kehormatan dirinya dengan menutup aurat.
Ya ALLAH bantulah aku untuk memiliki sifat sabar yang sebenarnya dalam melalui ujian-ujian hidup ini dan peliharalah aurat dan keaibanku semasa aku diserang penyakit..ALLAHumma'amin



Jika engkau sabar ganjarannya SYURGA:')

110312
8.26am
Baiti Jannati:)

 Sanah helwah buat sahabatku sayang, Fasihah=)


Photobucket
 

0 Tinta Permata: