Monday, January 31, 2011

Istimewa: Khas untuk yang demam




Demam. Kesian. Tambah kalau demam panas, plus pening-pening kepala. Badan pun jadi lemah, rasa tak kuat dan tak bertenaga.
Oh ya, sebelum apa-apa, saya dah sihat alhamdulillah. Cuma mungkin saya tetap pening-pening kepala sedikit kerana saya press diri saya overclock kerana overwork. Tapi itu biasalah untuk saya. Orang ingat saya tanya fasal demam di Facebook sebab saya masih demam.
Sebenarnya, saya tanya fasal demam, untuk cari apa penawar demam secara tradisionalnya.
Sebab ada orang tak sihat-sihat demamnya.
Maka ini istimewa untuk yang demam.
Kalau dia tak larat bangun, maka yang sihat di sisinya, sila tolong bacakan untuk dia ya. 

Sakit: Satu hadiah.

Sakit satu hadiah. Percaya?
Saya percaya. Kadangkala, bibir kita lama tidak menyebut nama ALLAH SWT. Tetapi semasa sakit, nama itu akan kita sebut. Kadangkala bukan sekali, tetapi berkali-kali. Kan?
Sakit, adalah hadiah daripada ALLAH agar kita kembali hampir kepadaNYA.
Kita sebagai manusia biasa, memang memerlukan sedikit ‘ujian’ untuk kita kembali kepada Yang Mampu Menyelesaikan Segala Ujian. Tidak begitu?

“Dan (orang-orang yang tidak bersifat demikian) apabila mereka dirempuh serta diliputi oleh ombak yang besar seperti kelompok-kelompok awan menyerkup, pada saat itu mereka semua berdoa kepada ALLAH dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata…”Surah Luqman ayat 32.

“Dan jika ALLAH mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan DIA sendiri; dan jika Ia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan, maka Ia adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”Surah Al-An’am ayat 17.
Tetapi tidak ramai yang memerhati.

Demam: Cara melegakannya.

Ah, demam. Macam mana hendak melegakan demam?
Pilihan pertama saya adalah: Bangun dari katil, dan berusaha keluarkan peluh. Lawan. Cergaskan tubuh. Banyak minum air masak. Saya buat yang ini, tak pernah fail. :-)
Pilihan kedua(cadangan orang): Minum teh limau dengan madu. Nak lebih mujarab, tambah halia.
Pilihan ketiga(cadangan orang): Minum sup panas dan makan bubur ayam panas.
Pilihan keempat(cadangan orang): Blend timun buat jus, kemudian minum. Menyejukkan dalaman tubuh. 
Pilihan kelima(Cadangan orang): Minum air kelapa.
Pilihan keenam(cadangan bakal doktor): Minum jus oren. banyakkan liquid dan vitamin C.
Pilihan ketujuh(Cadangan orang): 100Plus tambah dengan Panadol ActivFast.
Pilihan kelapan(Cadangan orang): Makan kurma dan selawat.
Pilihan kesembilan(Cadangan orang): Minum barli plus apricot.
Pilihan kesepuluh(kesimpulan cadangan-cadangan yang ada): Makan je semua di atas ini. 
Pilihan kesebelas(cadangan umum): Pergi jumpa doktor, check, ambil ubat.
Ha… susah-susah saya buat survey di facebook.
Inilah dia semua cadangannya.
Moga ada yang membantu.

Ada orang di dalam dunia ini, yang saya sakit apabila mereka sakit.

Ada beberapa manusia di dalam dunia ini, yang saya akan sakit apabila mereka sakit.
Jadi, saya harap, untuk orang-orang yang dimaksudkan ini, jagalah kesihatan.
Saya cukup sihat apabila kalian sihat. Walaupun mungkin ketika itu saya kesakitan.

Jadi, jaga diri, jaga kesihatan ya. Walaupun saya tahu mungkin orang-orang ini tak peduli pun saya sihat ke saya sakit. Tapi saya peduli. Kalau saya sakit, kalau saya tak sihat, kalau saya risau sangat, saya susah nak buat banyak kerja. Jadi, orang-orang yang saya sayang kena sihat-sihat sentiasa. 

Atamanna laki, an tata’afiina qariiban, ya qurratu ‘aini.

Kepada semua, jaga kesihatan.

Kita sebagai hamba ALLAH, banyak kerja.
Kalau sakit, kita tak boleh nak buat banyak kerja, dan kualiti kerja kita jadi berkurangan.
Kita tidak mahu demikian bukan?

Semoga ALLAH redha dengan kita semua.

copied from:Langit Ilahi


Nota hati 1: Apapun ujian yang datang itu petanda kita masih dalam perhatiannya. Ujian menempa keimanan. Makanya jangan sesekali mengeluh. Tapi biasakan lidah menyebut ALHAMDULILLAH setiap ujian dan cubaan yang datang. ALLAHkan ada=) 
Nota hati 2: Apapun ubat yang ditelan amalkan membaca bismillah diikuti dengan waiza maridtu fahu yashfin(apabila aku sakit DIAlah yang menyembuhkanku (26:80)) Selamat beramal^__^









Ya ALLAH!maafkan aku apa yang mereka tidak tahu tentang aku..dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan..


glitter-graphics.com

0 Tinta Permata: