Sunday, December 26, 2010

Langkahnya Semakin Kaku


Bismillahirrahmanirrahim..

Malam masih muda. Bulan pun masih malu-malu menyimbahkan cahaya.(ala, malu-malu meow pulak bulan ni:p) Tenang suasana malam ini. Nyanyian sang cengkerik memecahkan suasana malam ini. Dalam ketenangan malam pena ditarikan untuk sekian kalinya biarpun dengan langkah yang kaku. Berhadapan pula dengan kemalasan super duper tahap gaban untuk menulis.Mujahadah diperlukan untuk memecahkan tembok kemalasan ini.chayok..chayok:)

Hari-hari tanpa menulis banyak dihabiskan dengan blogwalking. Menjadi silent reader menjadi tabiat biasa bila melakukan blogwalking. Membaca tanpa meninggalkan jejak.heee* Idea yang semakin menumpul ini perlu diasah dengan pembacaan. Makanya, berjam-jam lamanya menghadap screen laptop sehingga biji mata rasa macam nak terkeluar.(hoho..patut la power specs makin bertambah. Power pun sudah mencecah ke angka seribu. Dah rasa macam orang buta kalau tanpa specs.huhu)


Baru setahun lebih blog ini dilahirkan oleh 'umminya'. Tapi umminya sudah tak mampu mencurahkan sepenuh perhatian kepadanya. Tiada lagi belaian manja yang sering diberikan seperti diawal-awal kelahirannya( lalala.. apa yang ana mengarut ni). Diawal-awal kelahiran blog ini ana tiada pengetahuan langsung tentang blog. Bermula dari zero. Teraba-raba ana menekan-menekan apa yang patut untuk menghasilkan blog yang secomel ini..perasan* Tanpa tunjuk ajar daripada hambaNYA tetapi Alhamdulillah ALLAH AL-'ALIM meminjamkan pengetahuanNYA kepada ana walaupun tak diminta. SubahanALLAH, baikkan ALLAH. Kekadang DIA memberi sebelum sempat meminta dan adakalanya DIA menarik nikmat belum sempat kita menikmatinya.



Ana menyelinap masuk dalam dunia blogger tanpa disedari sesiapa. Mengunakan nama pena yang sering berubah-ubah membuatkan tak ramai yang mengenal identiti sebenar hatta kawan sendiri(For information, ana ada lebih daripada tiga nama pena. Banyak tak?hehe) Kelahiran blog ini hanyalah kerana ana mempunyai minat yang sangat mendalam dalam bidang penulisan dan sastera.eceh..eceh. Berangan nak jadi penulis la kononnya.sigh* Tapi apa sudah jadi dengan blog ini. Entrinya tak ada pengisian langsung. Ketajaman penanya masih tak mampu menembusi hati-hati pembaca. Muhasabah. Banyak entri yang digunting dan ditampal daripada blogger yang lain. Bilalah agaknya dapat menulis secara istiqamah dengan idea yang diilhamkan oleh ILLAHI.


Ana sebenarnya nak jadikan blog ini sebagai medium dakwah. Walaupun ilmu hanya sekelumit dan amalan masih tempang. Tapi hajat masih belum berkesampaian. InshALLAH suatu hari nanti. ALLAHuakbar! Berangan juga nak biarkan blog ini terus hidup sampai kepada bakal 'ulamak-ulamak' ana nanti.sigh* Boleh la 'ulamak-ulamak' ana baca apa yang ummi mereka selalu merepek dan merapu dalam blog ini.wishful thinking*(semakin kuat berangan sekarang..hoho) Macam blog yang ana suka baca Buatmu Anakku, `Ukaysah & Uwais. (Married student^_^) Kekadang terfikir juga nak jadi blog ini sebagai tempat bersemadinya segala memori andai ana dahulu sebelum antum sekalian:'( Nafas ini hanyalah pinjaman. AL-KHALIQ berhak menghentikan nafas ini walaupun kita masih belum bersedia. Nanti bolehlah jenguk-jenguk lembaran maya ini kalau rasa rindu dengan ana(tu pun kalau rindu. kalau tak rindu kirimkanlah Al-Fatihah dan doa buat ana:)) Ana nak blog ini terus hidup walaupun ana dah lama bersemadi. Makanya, ana dah tinggalkan email dan password blog ini kepada kakak ana. Harapnya ada yang mengupdate blog ini nanti. Ana pernah terjumpa penulisnya dah meninggal tapi ada sahabat-sahabatnya yang masih aktif mengupdate blognya. Harap ada sahabat-sahabat ana yang sudi mengupdate blog ini.( ayat tetiba touching semacam..heee~) 

Misi hibernate lagi 
Entah kali keberapa ana deactivatekan (merosakkan bahasa je kamu ni)facebook . Bila rasa rindu dengan kawan-kawan akaun kembali aktif.hee* Tiada mujahadah untuk melawan. Pada mulanya ana ingin deactivatekan sekali lagi facebook sebab ana rasa dah jauh sangat dengan ALLAH. Tapi bila mengenangkan mad'u ana terpaksa lupakan. Cuma sekarang dah tak nak aktif sangat. Moga ALLAH beri kekuatan. Mungkin sesekali je ana menjenguk laman sosial tersebut untuk melihat perkembangan mad'u. 


 Tak perlu deactivatekn facebook tapi cuba kita mujahadah untuk tidak membuka facebook dalam waktu tertentu mungkin itu lebih mengajar kita untuk  menundukkan keinginan nafsu.  


Nakkan cinta dan kasih sayang ALLAH perlu banyak berkorban. Bersedia berlapar disaat orang lain kenyang. Sanggup meninggalkan tempat tidur untuk bermunajat disaat orang lain sedang lena diulit mimpi. Bukan mudah tapi tiada yang mustahil. ALLAH takkan beri cinta agungNYA kepada hambaNYA yang tak sanggup berkorban keranaNYA. Mujahadah sangat diperlukan untuk dihinggapi cinta ALLAH yang kudus. Ana dah merasai sekarang. Bila ana lafaz kata-kata cinta kepadaNYA terus sahaja diri ini diuji. ALLAHuakbar. Tak kuat rasanya kaki untuk melangkah. Ya, ana akui laluannya terlalu sukar.


Ya ALLAH, untuk mengatakan cinta, aku takut berdusta. Untuk mengatakan tidak, aku takut derhaka. Aku hanya insan hina, yang sedang jatuh bangun di jalan berliku menujuMU. Pimpilah aku menuju cintaMU yang kudus. 



Berkata Ibnu Qayyum:
Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak ALLAH swt. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan ALLAH swt. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali ALLAH swt. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa dengan NYA. Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNYA serta qadha' dan qadarNYA serta kesenantiasa sabar sehingga menemui NYA. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepada NYA dan bermohon kepada NYA. Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu.

Biarpun langkah pena semakin kaku. Moga langkah menuju cinta ILLAHI masih teguh..
Ummu Rumaysa
Baiti Jannati
25122010
9.30am

Nota hati 1 : Minggu ini berada dirumah untuk mencari ketenangan. konon* Baru 2 minggu berada di taman ilmu dan budi tapi dah mengada-gada nak balik:p
Nota hati 2: Ini mungkin post yang terakhir untuk tahun 2010. Tata=)


Ya ALLAH!maafkan aku apa yang mereka tidak tahu tentang aku..dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan..

0 Tinta Permata: